ملاك هاي انتخاب رشته و هدایت تحصیلی هنوز تصویب نشده

ملاك هاي انتخاب رشته و هدایت تحصیلی هنوز تصویب نشده!
 به گزارش کانال تلگرامی گام https://telegram.me/moshaveraniran

مرجعيت در هدايت تحصيلي و انتخاب رشته به عهده مشاوران است.

اسفنديار چهاربند مديركل آموزش و پرورش شهر تهران در همايش هدايت تحصيلي مناطق شهر تهران كه در مدرسه دارالفنون منطقه12 برگزارگرديد به استقرار ساختار جديد آموزش متوسطه دوره دوم از مهر95 و عملياتي شدن پايه دهم اشاره كرد و گفت: ماموريت ما اين است كه با هشياري و اشراف به جزئيات اين تغيير در ساختار آموزش و پرورش، تكليف و وظيفه خود را بدانيم و با بكارگرفتن بيشترين تلاش، بهترين شرايط را براي مردم مهيا و ابهامات خانواده ها و دانش آموزان را پاسخگو باشيم و بدين منظور اطلاعات حرفه اي بايستي به روز باشد.
مديركل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: مرجع انتقال اطلاعات جديد و استقرار اين تحول، مشاوران هستند. براساس آخرين مصوبه شورايعالي آموزش و پرورش ساختار در دوره دوم قطعي شده، ورود از پايه نهم به دهم براساس رشته و شاخه تحصيلي قطعي است. شاخه نظري (با4رشته انساني، تجربي، رياضي و معارف) –شاخه كاردانش (بيش از200رشته)-شاخه فني وحرفه اي (حدود43رشته) وظيفه مديريت و راهبري انتقال دانش آموزان از پايه نهم به دهم در يكي از شاخه ها و رشته ها است. مسئله اي كه به انتخاب آگاهانه دانش اموزان كمك مي كند، برنامه درسي است، به همين منظور جدول برنامه درسي رشته هاي نظري نيز قطعي شده است. ملاك هاي انتخاب رشته و شرايط احراز رشته ها به زودي اعلام مي گردد.
اسفنديار چهاربند خاطر نشان كرد: بايستي نگاه محدود و سنتي به قلمرو هر يك از شاخه ها و رشته ها بازبيني شود . علم بايستي به فناوري تبديل شود و بين عرضه و تقاضا بايستي توازن و تعادل وجود داشته باشد . اكثر دانش آموزان از توسعه ساختار آموزش عالي در شاخه فني و حرفه اي و كاردانش آگاهي كافي ندارند. مرجعيت در هدايت تحصيلي و انتخاب رشته به عهده مشاوران است.

استاد افشنگ از اساتيد بنام روان شناسي دانشگاه تهران درگذشت.

استاد افشنگ از اساتيد بنام روان شناسي دانشگاه تهران درگذشت.
 منبع: میگنا
 
دکتر جمشید افشنگ ( روان شناس) از بين ما رفتند + عكس
به گزارش ميگنا دکتر جمشید افشنگ از اساتيد بزرگ روان شناسي كشور و عضو هیات علمی دانشگاه تهران، عضو موسس انجمن مراکز خدمات روان شناسی و مشاوره ایرانیــــان و عضو کمسیون اجتماعی نظام روان شناسی و مشاوره  عصر ديروز (شنبه 17 بهمن ماه)  بعد از عمري تلاش براي تربيت نسل جديد روان شناسي،در سن 79 سالگی دعوت حق را لبيك گفت. 
پیکر آن مرحوم قرار است بعد از تشییع از مقابل کلینیک رشــــد در شهرک غرب برای خاکسپاری به زادگاهش روستای ارنگه در کیلومتر 18 جاده چالوس منتقل شود . 
-
جامعه روانشناسی کشور ایشان را به طور ویژه با سخنرانی­ها و کارگاه های آموزشی شان در حوزهمعنــــادرمانی می شناسند.

راه مشاور درگذشت این استاد فقید را خدمت خدمت کلیه شاگردان او در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران وخانواده گرامي آن مرحوم تسلیت عرض می نمايد.

تاريخ‌ ثبت‌نام‌ و دانلود دفترچه ثبت نام کنکور سراسری95

 

اطلاعيه‌ سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ كشور در باره تاريخ‌ ثبت‌نام‌ و همچنين‌ شرايط و ضوابط شركت در‌ آزمون‌ سراسري‌ ‌سال‌ 1395

 بدين‌وسيله‌ به‌اطلاع‌ كليه‌ داوطلبان‌ متقاضي‌ ثبت‌نام‌ و شركت‌ در آزمون‌ سراسري‌ سال 1395 براي‌ پذيرش در دوره‌هاي‌ روزانه، نوبت دوم (شبانه‌)، نيمه‌حضوري، مجازي و پرديس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالي، دانشگاه‌ پيام‌ نور (آموزش‌ از راه‌ دور) و مؤسسات‌ آموزش‌ عالي‌ غيرانتفاعي‌ و غيردولتي‌ و همچنين متقاضيان تحصيل در آن دسته از كدرشته‌هاي تحصيلي دانشگاه آزاد اسلامي كه پذيرش در رشته‌هاي مذكور براساس آزمون صورت مي‌پذيرد، مي‌رساند كه‌ ثبت‌نام‌ براي‌ شركت‌ در آزمون‌ مذكور و همچنين ويرايش اطلاعات ثبت‌نام از روز دوشنبه مورخ 19/11/94 (نوزدهم‌ بهمن ماه 1394) آغاز مي‌شود و در پايان‌ وقت‌ روز چهار‌شنبه مورخ 28/11/1394 (بيست و هشتم بهمن ماه‌ 1394) پايان‌ مي‌پذيرد؛ لذا داوطلبان‌ مي‌توانند در مهلت‌ مقرر براساس توضيحات ذيل براي شركت در آزمون سراسري سال 1395 اقدام نمايند. 

الف) تکالیف داوطلبان‌ براي‌ شركت‌ در آزمون:‌ 

داوطلب‌ شركت‌ در آزمون‌ بايد يكايك‌ اقدامات‌ زير را بموقع‌ و در مهلت‌ مقرر انجام‌ دهد.

1- مطالعه دفترچه راهنماي ثبت‌نام (دفترچه شماره 1) در آزمون سراسري سال 1395 (اين دفترچه از روز يكشنبه 18/11/94 از طريق پايگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش آموزش كشور قابل دريافت است).

2- خريد كارت اعتباري ثبت‌نام از پايگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش آموزش كشور‌ به نشاني: www.sanjesh.org.

3- مراجعه به سامانه جمع‌آوري اطلاعات و سوابق تحصيلي داوطلبان آزمون سراسري ورود به دانشگاه‌ها به نشاني: http://dipcode.medu.irبراي دريافت كدهاي سوابق تحصيلي ذيل:

3-1- كد سوابق تحصيلي براي ديپلمه‌هاي سال 1384 تا سال 1394 و با عنوان رشته‌هاي تحصيلي رياضي و فيزيك، علوم تجربي، ادبيات و علوم انساني و علوم و معارف اسلامي.

3-2- كد سوابق تحصيلي براي داوطلبان داراي مدرك پيش‌دانشگاهي رياضي و فيزيك، علوم تجربي، علوم انساني، علوم و معارف اسلامي و هنر كه مدرك دوره پيش‌دانشگاهي خود را از سال تحصيلي 1391 تا 1394 اخذ نموده‌اند.  

تبصره: دارندگان مدرك پيش‌دانشگاهي سال‌هاي 1391 تا 1394 مي‌بايست طبق بند 3 فوق اقدام نموده و دانش‌آموزان پيش‌دانشگاهي سال تحصيلي جاري كه در خرداد ماه سال 95 فارغ‌التحصيل مي‌شوند، لازم است براي اطلاع از نحوه اقدام به اطلاعيه پرينت كارت شركت در آزمون در تاريخ 1395/4/14 مراجعه نمايند.

تذكر مهم: داوطلباني كه مشمول اعمال سوابق تحصيلي ديپلم و پيش‌دانشگاهي (هر دو مورد) هستند، توجه داشته باشند مي‌بايست از سامانه فوق دو كد سوابق تحصيلي دريافت نمايند.

4- ثبت‌نام از طریق سایت اینترنتی سازمان در زمان مقرر (94/11/19 لغايت 94/11/28).

5- پرينت كارت‌ شركت در‌ آزمون، با مراجعه به پايگاه اطلاع‌رساني اين سازمان بر اساس برنامه زماني مندرج در دفترچه راهنماي شماره يك.

6- حاضر شدن در محل‌ و حوزة امتحاني تعيين‌ شده در كارت شرکت در آزمون‌ و پاسخ دادن به سؤالات.

ب) ثبت‌نام‌ براي‌ شركت‌ در آزمون:‌ 

ثبت‌نام براي شركت در آزمون‌های کلیه دوره‌هاي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي سال 1395 و همچنين متقاضيان تحصيل در آن دسته ازكدرشته‌هاي تحصيلي دانشگاه آزاد اسلامي كه پذيرش در رشته‌هاي مذكور بر اساس آزمون صورت مي‌پذيرد، منحصراً از طريق پايگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش آموزش كشور امكان‌پذير است؛ لذا داوطلبان لازم است كه ابتدا دفترچه راهنماي ثبت‌نام را مطالعه نموده و در صورت واجد شرايط بودن، نسبت به پرداخت هزينه خريد كارت اعتباري ثبت‌نام در آزمون به شرح ذيل، اقدام كنند و سپس مراحل بعدي را به انجام برسانند.

1- دريافت دفترچه راهنماي ثبت‌نام آزمون سراسري سال 1395:

متقاضيان ثبت‌نام در آزمون سراسري سال 1395، با دريافت دفترچه راهنماي ثبت‌نام آزمون از پايگاه اطلاع‌رساني اين سازمان، ضمن مطالعه دقيق آن براي اطلاع از شرايط عمومي و اختصاصي، مقررات وظيفه عمومي، مقررات مربوط به ضوابط ثبت‌نام اتباع غير ايراني و توضيحات مربوط به سهميه ايثارگران كه در اين دفترچه راهنما درج شده است، در صورتي كه داراي شرايط مندرج در دفترچه ‌باشند، مي‌توانند به عنوان داوطلب در اين آزمون ثبت‌نام نمايند.

2- پرداخت هزينه خريد كارت اعتباري: 

با توجه به اينكه پرداخت هزينه ثبت‌نام منحصراً به صورت اينترنتي انجام مي‌شود، داوطلبان لازم است به وسيله كارت‌هاي عضو شبكه بانكي شتاب كه پرداخت الكترونيكي آنها فعال است، با مراجعه به پايگاه اطلاع‌رساني سازمان و پرداخت مبلغ 180.000 (صد و هشتاد هزار) ريال به عنوان وجه ثبت‌نام شركت در آزمون، نسبت به دريافت اطلاعات كارت اعتباري (شماره سريال 12 رقمي) اقدام نمايند. 

تبصره 1- با توجه به اينكه مقرر گرديده در مراحل مختلف فرآيند اين آزمون خدماتي از طريق ارسال پيام كوتاه به داوطلبان ارائه شود، داوطلباني كه تمايل به استفاده از خدمات پيام كوتاه دارند با انتخاب گزينه مربوط و پرداخت مبلغ 5.000 (پنج هزار) ريال به عنوان هزينه استفاده از خدمات پيام كوتاه، مي‌توانند از اين خدمات استفاده نمايند.

تبصره 2- هر داوطلب مطابق ضوابط آزمون مي‌تواند متقاضي شركت در يكي از گروه‌هاي آزمايشي پنجگانه شامل گروه آزمايشي يك (علوم رياضي و فني)، گروه آزمايشي 2 (علوم تجربي)، گروه آزمايشي 3 (علوم انساني)، گروه آزمايشي 4 (هنر) و گروه آزمايشي 5 (زبان‌هاي خارجي) گردد.

تبصره 3- چنانچه داوطلبي متقاضي ثبت‌نام در 2 يا 3 گروه آزمايشي (با توجه به توضيحات تبصره 4 ذيل) ‌باشد، لازم است كه به ازاي هر گروه آزمايشي، مبلغ 180.000 (صد و هشتاد هزار) ريال ديگر نيز از همين طريق پرداخت و اطلاعات كارت اعتباري را دريافت دارد.

تبصره 4- منظور از ثبت‌نام در 2 يا 3 گروه آزمايشي بدين صورت است كه داوطلب مي‌تواند علاوه بر انتخاب يكي از گروه‌هاي آزمايشي (علوم رياضي و فني يا علوم تجربي يا علوم انساني) به عنوان گروه آزمايشي اصلي در گروه آزمايشي هنر و زبان خارجي نيز متقاضي شود؛ به عبارت ديگر، هيچ داوطلبي نمي‌تواند به طور همزمان، در گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني شركت نمايد.

تبصره 5- چنانچه داوطلبي علاقه‌مند به شركت در گزينش رشته‌هاي تحصيلي دانشگاه پيام‌نور و مؤسسات آموزش عالي غيردولتي و غيرانتفاعي باشد، لازم است كه نسبت به پرداخت مبلغ 92.000 (نود و دو هزار) ريال ديگر نيز از همين طريق، اقدام و اطلاعات كارت اعتباري را دريافت نمايد.

تبصره 6- در رابطه با نحوه اعلام علاقه‌مندي به رشته‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي، توضيحات لازم در دفترچه راهنماي شركت در آزمون و اطلاعيه‌هاي بعدي داده خواهد شد. 

تبصره 7- در رابطه با نحوه اعلام علاقه‌مندي به رشته‌هاي دانشگاه‌هاي فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي تهران، به اطلاع مي‌رساند كه در صورت اخذ مجوزهاي قانوني از مراجع ذيصلاح توسط وزارت آموزش و پرورش براي پذيرش دانشجو در دانشگاه‌هاي فوق، موضوع در زمان پرينت كارت شركت در آزمون يا در زمان انتخاب رشته اطلاع‌رساني خواهد شد.

تذكرات مهم:

1- دارا بودن مدرك پيش‌دانشگاهي و يا اخذ مدرك پيش‌دانشگاهي حداكثر تا تاريخ 1395/06/31 و يا دارا بودن ديپلم نظام قديم و يا مدرك كارداني (فوق ديپلم) براي كليه داوطلبان الزامي است.

2- دارندگان ديپلم فني و حرفه‌اي و كاردانش كه فاقد مدارك پيش دانشگاهي و يا كارداني مي‌باشند حق ثبت‌نام در آزمون سراسري سال 1395 را ندارند و در صورت ثبت‌نام در آزمون به عنوان متخلف شناخته شده و برابر ضوابط با آنان برخورد خواهد شد.

3- در آزمون سراسري سال 1395 پذيرش دانشجو در رشته‌هاي تحصيلي: آهنگسازي، ادبيات نمايشي، ارتباط تصويري، بازيگري ـ كارگرداني، طراحي پارچه، طراحي صحنه، طراحي صنعتي، طراحي لباس، عكاسي، كارداني هنرهاي تجسمي، كتابت و نگارگري، مجسمه سازي، موسيقي نظامي، نقاشي، نمايش عروسكي، نوازندگي موسيقي ايراني و نوازندگي موسيقي جهاني در گروه‌ آزمايشي هنر به صورت متمركز و با شرايط خاص صورت مي‌پذيرد؛ لذا توضيحات لازم در اين خصوص از طريق اطلاعيه‌هاي مربوط در زمان پرينت كارت شركت در آزمون به اطلاع داوطلبان خواهد رسيد؛ به عبارت ديگر، اين رشته‌ها از رديف رشته‌هاي مربوط به پذيرش نيمه متمركز خارج گرديده و اسامي پذيرفته‌شدگان نهايي رشته‌هاي فوق در شهريور ماه سال 95 همزمان با نتايج ساير رشته‌هاي متمركز اعلام خواهد شد.

4- متقاضياني كه از سال‌ تحصيلي‌ 64-63 به‌ بعد، دو نوبت‌ در آزمون‌هاي‌ ورودي‌ (دوره‌هاي‌ روزانه‌) رشته‌هاي تحصيلي متمركز يا نيمه‌متمركز پذيرفته‌ شده‌ باشند، حق ثبت‌نام و شركت در آزمون سراسري سال 1395 را نخواهند داشت.

5- پذيرفته‌ شدگان‌ دوره‌هاي‌ روزانه‌ آزمون‌ سراسري‌ سال‌ 1394 (اعم‌ از رشته‌هاي‌ متمركز يا نيمه‌متمركز)، در صورت ثبت‌نام و شركت در آزمون سراسري سال 1395 منحصراً مجاز به انتخاب رشته در دوره‌هاي غيرروزانه (نوبت دوم (شبانه)، نيمه‌حضوري، پيام نور، غيرانتفاعي، پرديس خودگردان و مجازي) بوده و فقط در اين دوره‌ها گزينش خواهند شد.

6- براساس ضوابط، دانشجويان ورودي قبل از سال 1394 دوره روزانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي در صورتي مي‌توانند در آزمون سراسري سال 95 ثبت‌نام و شركت نمايند كه اولاً واجد شرايط عمومي و اختصاصي مندرج در دفترچه راهنماي ثبت‌نام آزمون مذكور باشند و ثانياًحداكثر تا تاريخ 1394/12/1 نسبت به انصراف قطعي از تحصيل اقدام نمايند. بديهي است كه داوطلبان مذكور، در صورت عدم انصراف قطعي از تحصيل تا تاريخ تعيين شده، در صورت موفقيت و قبولي در آزمون، مجاز به ثبت‌نام و ادامه تحصيل در رشته قبولي جديد خود نيستند و به عنوان داوطلب متخلف تلقي خواهند شد.

ج) آماده نمودن مدارك و اطلاعات مورد نياز براي ثبت‌نام:

داوطلبان مي‌بايست پس از مطالعه دفترچه راهنما مدارك يا اطلاعات لازم مندرج در تقاضانامه ثبت‌نام، از جمله فايل عكس اسكن شده را براساس توضيحات مندرج در دفترچه آماده نمايند.

د) داوطلباني كه در زمان مقررنسبت به ثبت‌نام درآزمون اقدام مي نمايند:

اين دسته از داوطلبان، لازم است كه با وارد نمودن اطلاعات درخواستي نسبت به مشاهده اطلاعات ثبت‌نامي و در صورت لزوم نسبت به ويرايش اطلاعات ثبت‌نامي براساس دستورالعمل به شرح ذيل اقدام نمايند.

الف- آن دسته ازداوطلباني كه مشمول سوابق تحصيلي نيستند، اجازه ويرايش كليه اطلاعات ثبت‌نامي خود را دارند.

ب- آن دسته ازداوطلباني كه مشمول سوابق تحصيلي هستند، اجازه ويرايش اطلاعات خود را دارند؛ اما اجازه ويرايش اطلاعات سوابق تحصيلي را نخواهند داشت.

توجه: شرايط و ضوابط ثبت‌نام و شركت در آزمون سراسري، در دفترچه راهنماي شماره 1 آزمون درج شده است و هرگونه‌ تغيير‌ در شرايط و ضوابط ثبت‌نام اين آزمون، به صورت اطلاعيه رسمي از طريق‌ نشريه پيك ‌‌سنجش‌ (هفته‌نامه خبري‌ و اطلاع‌رساني‌ سازمان ‌سنجش‌)، پايگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش آموزش كشور (سايت سازمان) و در صورت لزوم ‌از طريق رسانه‌هاي گروهي ‌اعلام ‌خواهد شد.

ضمناً داوطلبان گرامي مي‌توانند سؤالات خود را با بخش پاسخگويي اينترنتي پايگاه اطلاع‌رساني سازمان به نشاني: www.sanjesh.org و يا با شماره‌ تلفن گوياي‌: 42163 (كد 021) در ميان بگذارند و از مراجعه حضوري به اين سازمان خودداري فرمايند.

 
روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور

ابطال تاثیر ۲۵ درصدی معدل سال سوم در کنکور

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بند دوم مصوبه شورای سنجش مبنی بر تاثیر ۲۵ درصدی معدل سال سوم متوسطه در کنکور برای داوطلبانی که طی سال‌های ۸۴تا ۹۲دیپلم گرفته‌اند را مغایر قانون دانست وابطال کرد.
آفتاب :
شاکیه «فاطمه کریمی» به موجب دادخواستی ابطال بند ۲ مصوبه مورخ ششم آذر ماه سال ۹۲ شورای سنجش و پذیرش دانشجو را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که در تاریخ دهم شهریور ماه سال ۹۲ طرحی با عنوان « قانون سنجش دانشجو» در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و بر اساس آن مقرر شد از سال ۱۳۹۴-۱۳۹۳ به تدریج و طی یک دوره ۵ ساله، شیوه جدیدی در کنکور سراسری اعمال شود.
 
در این دادخواست آمده است؛ بر اساس ماده ۲ و ماده ۱۰ قانون سنجش و پذیرش دانشجو، می باید از سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ شورایی تحت عنوان شورای سنجش و پذیرش دانشجو تشکیل شود و مورد میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری تصمیم گیری کند. همچنین طبق ماده ۱۱ این قانون مقرر شد تا قبل از تاریخ اجرای این قانون، یعنی قبل از شروع سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ شیوه برگزاری کنکور همچنان بر اساس قانون مصوب مجلس به تاریخ نهم آبان ماه سال ۸۶ باشد و بعد از آن این قانون لغو و قانون جدید اجرا شود. از آن جایی که کنکور ۱۳۹۳ نیز در سال تحصیلی جاری (۱۳۹۳-۱۳۹۲) برگزار می‌شود باید بر اساس آخرین کارگروه ماده ۴ قانون مصوب سال ۱۳۸۶، سوابق تحصیلی در کنکور سراسری به صورت تاثیر مثبت اعمال شود.
 
در ادامه می آید؛ ما در کمال شگفتی بنده و سایر داوطلبان، وزارت علوم و سازمان سنجش با تخطی آشکار از ماده ۱۰ و ۱۱ قانون سنجش و پذیرش در تاریخ ۶ آذر ماه سال ۱۳۹۲، یعنی یک سال قبل از زمانی که در قانون مصوب شده، با گردآوری چند تن از وزرا و معاونین، اقدام به برگزاری شورای سنجش و پذیرش دانشجو کرد و اعلام کرده که این شورا رأی به تاثیر قطعی (مستقیم) سوابق تحصیلی در کنکور ۱۳۹۳ داده است. این در حالی است که طبق ماده ۱۰ و ۱۱ قانون سنجش و پذیرش دانشجو، این شورا باید برای تصمیم گیری در مورد کنکور ۱۳۹۴ که در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ برگزار می شود ایجاد شود و قبل از آن باید طبق آخرین رأی کارگروه ماده ۴ قانون سال ۱۳۸۶ و تاثیر مثبت باشد، اما تخلف و بی‌عدالتی دیگری که در اجرای این قانون مشهود است مربوط به ماده یک می‌شود.
 
به گفته شاکی؛ طبق ماده یک قانون سنجش و پذیرش دانشجو سوابق تحصیلی این گونه تعریف شده است: نمرات دروس ۳ سال آخر دوره متوسطه که به صورت سراسری، نهایی و استاندارد برگزار می‌شود.
 
شاکی معتقد است؛ اما در حال حاضر در کشور ما، فقط در یک سال یعنی فقط در سال سوم متوسطه امتحانات به صورت نهایی برگزار می شود و بیش از دو سوم سوابق تحصیلی که در این قانون مصوب شده برای بنده و سایر دانش آموزان موجود نیست. در حالی که طبق این قانون تاثیر سوابق تحصیلی، فارغ از میزان تاثیر آن باید شامل نمرات هر ۳ سال باشد نه تنها سال سوم، اما با این حال سازمان سنجش قصد دارد فقط نمرات سال سوم را تحت عنوان سوابق تحصیلی در کنکور تاثیر قطعی (مستقیم) بدهد. اجرایی کردن تاثیر سوابق تحصیلی تا زمانی که دولت و آموزش و پرورش زیر ساختهای لازم را ایجاد نکرده و امتحانات نهایی به صورت استاندارد در هر سه سال برگزار نمی شود و همچنان در امتحانات نهایی تقلب به طور گسترده صورت می پذیرد و هنوز داوطلبان اشکالات عمده ای را به نحوه تصحیح و نحوه اداره حوزه امتحانات نهایی وارد می کنند. ظلمی بس بزرگ در حق دانش آموزان است. کما این که امکان جبران سوابق تحصیلی هم به هیچ وجه پیش بینی نشده است.
 
در این دادخواست آمده است؛ در کنکور هر فرد می‌تواند چندین بار امتحان بدهد و شانس خود را برای ورود به دانشگاه بیازماید اما مثلاً کسی که چهار سال پیش دیپلم گرفته است نمی تواند نمرات خود را ارتقاء بدهد، با تاثیر قطعی ( مستقیم) دادن سوابق تحصیلی، اگر کسی به هر دلیلی در زمان امتحانات دچار مشکلی شد و نتوانست امتحانات را به خوبی سپری کند، دیگر هیچ فرصتی برای جبران نتایج آن ندارد. آیا به خاطر همین مسئله باید آینده اش تباه شود؟
 
به دنبال آن آمده است؛ تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی برخلاف عدالت سنجشی است و حتی اگر این امر برخلاف قانون تشخیص داده نشود یک بی عدالتی بزرگ است چرا که در زمان امتحانات، هیچ اطلاعی از تاثیر قطعی آنها در کنکور به من و سایر داوطلبان داده نشده و اساساً بنابر تاثیر قطعی نبوده، همچنین در سال سوم اغلب داوطلبان با این استدلال که نمرات امتحان نهایی تاثیر قطعی در کنکور ندارد به شیوه کنکوری درس خوانده اند و در امتحانات نهایی به دنبال کسب نمرات بالاتر نبوده اند، اما به یکباره و پس از گذشت چندین ماه شورای سنجش و پذیرش دانشجو شیوه دیگری اتخاذ کرده اگر این شیوه برای دانش آموزانی که در آینده امتحان می دهند اجرا شود، تا حدودی قابل پذیرش خواهد بود، چرا که حداقل آنها از قبل از امتحانات مطلع خواهند بود که نتایج این امتحانات در کنکور تاثیر قطعی خواهد داشت و فکری برای خود خواهند کرد.
 
در این دادخواست همچنین عنوان شده است؛ اهمیت این شکایت و دادخواست از آنجا نشأت می گیرد که داوطلبان سخت کوشی که برای رشته های عالی در دانشگاهها رقابت می کنند با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بسیار متضرر می شوند چون در آن محدوده رتبه بندی، درصدها و ترازها آن قدر به هم نزدیک می شود که تاثیر قطعی این نمرات نهایی غیر استاندارد و غیر قابل جبران حتی به میزان نیم نمره هم می تواند داوطلب را از آن خواسته و رویای تمام دوران زندگیش دور کند. هنوز هم داوطلبانی مثل آقای رستگار رحمانی با معدل ۳۷/۱۳ اما رتبه ۱ کنکور سراسری ۱۳۸۸ در رشته زبان و تجربی وجود دارند که می خواهند گذشته خود را جبران کنند.
 
در ادامه می آید؛ اگر تاثیر سوابق تحصیلی همچون گذشته به صورت مثبت باشد، هیچ داوطلبی متضرر نمی شود کما این که قانون نیزنوع تاثیر سوابق تحصیلی ذکر شده و تاثیر مثبت هیچ مغایرتی با قانون ندارد. لذا از قضات عادل دیوان عدالت اداری تقاضا می شود با صدور دستور موقت، مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورخ ۶/۹/۱۳۹۲ مبنی بر تاثیر قطعی و مستقیم، سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۳۹۳ را به موجب مغایرت با عدالت سنجشی باطل اعلام کرده و این ابطال را به سازمان سنجش ابلاغ کنید تا از اجرای آن و بی عدالتی در حق بنده و سایر داوطلبان جلوگیری به عمل آید.
 
متن مصوبه مورخ ششم آذر ماه سال ۹۲ به قرار زیر است:
 
۱- پیش نویس آیین نامه اجرایی مورد بررسی و بحث قرار گرفت و نظرات اعضای شورا در پیش نویس اعمال شد و مقرر شد جهت تصویب با امضاء رئیس شورا به هیأت وزیران ارسال شود.
 
۲- پس از بحث های مفصل مقرر گردید سوابق تحصیلی مرتبط، موجود و تراز شده ( سال سوم آموزش متوسطه- دیپلم) دانش آموزانی که طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ دیپلم خود را در رشته های ریاضی فیزک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی بر اساس امتحان نهایی و کشوری اخذ نموده اند حداکثر تا ۲۵ درصد تاثیر قطعی داشته باشد.
 
۳- ضرایب و دروس آزمون سراسری و سوابق تحصیلی برای آزمون سراسری ۱۳۹۳ عیناً مطابق آزمون سراسری سال ۱۳۹۲ است.
 
۴- مقرر گردید برای حدود ۷۰ درصد کل ظرفیت آموزش عالی کشور بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش صورت گیرد و این درصد برای دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۹۰ درصد، برای سایر دانشگاهها و موسسات آموز ش عالی حدود ۶۰ درصد است.
 
۵- مقرر گردید کارگروه هماهنگی برای بررسیهای کارشناسی و سایر موارد مورد نظر شورا با عضویت روسای مراکز آموزش و سنجش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان رئیس کارگروه تشکیل شود. احکام اعضا مورد نظر توسط رئیس شورا صادر خواهد شد.
 
۶- مقرر گردید جلسه ای جهت هماهنگی رشته های پذیرش با سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور آقایان دکتر خدایی، دکتر اقبالی و مهندس زرافشان تشکیل و رشته های مورد نظر جمع بندی و قبل از ثبت نام آزمون سراسری در ۱۶ آذر ماه ۱۳۹۲ به اطلاع داوطلبان برسد.
 
۷- دانشگاه آزاد اسلامی جهت اعطای شانس بیشتر برای داوطلبان آزمون سراسری پیشنهاد تعدد برگزاری آزمون سراسری را ارائه نمود- شورا ضمن استقبال ازپیشنهاد دانشگاه آزاد اسلامی به صورت اصولی، تعدد آزمونها را پذیرفت و مصوب کرد با توجه به این که در قانون سنجش و پذیرش دانشجو مسؤولیت سنجش به عهده سازمان سنجش آموزش کشور است مسؤولیت تکرار و برگزاری چند باره آزمون نیز به عهده سازمان مذکور باشد و مقرر نمود کارگروه هماهنگی موضوع بند ۵ این صورتجلسه، بررسیهای لازم را در این خصوص انجام داده و تعداد، سال شروع این امر را جهت تصویب به شورا ارائه کند.
 
پاسخ سازمان سنجش به شکایت
 
در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان سنجش آموزش کشور به موجب لایحه شماره ۶۲۹۶۲-د مورخ ۲۰ آبان ماه سال ۹۴ توضیح داده است که: احتراماً پیرو جلسه مورخ ۱۲ آبان ماه سال ۹۴ که در خصوص رسیدگی به پرونده خانم فاطمه کریمی به شماره ۹۲۱۷۲۶ دایر بر ابطال مصوبه شورای سنجش پذیرش دانشجو در اداره کل هیأتهای تخصصی تشکیل شد نسبت به شبهه ایجاد شده در خصوص اجرای مصوبه مذکور به استحضار می رساند مطابق ماده ۲ قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب دهم شهریور ماه سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی، به منظور برنامه ریزی، تصویب مقررات، هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش علمی و پذیرش دانشجو برای کلیه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور « شورای سنجش و پذیرش دانشجو» زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل می شود و طبق بند «ت» ماده ۳ همان قانون تصویب میزان تاثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش داوطلبان از وظایف و اختیارات همین شورا است.
 
شورای سنجش پذیرش دانشجو نیز پس از تشکیل در جلسه شماره (۱) مورخ ششم آذر ماه سال ۹۲ مصوب کرد سوابق تحصیلی مرتبط، موجود و تراز شده ( سال سوم آموزش متوسطه- دیپلم) دانش آموزانی که طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ دیپلم خود را در رشته های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی بر اساس امتحان نهایی و کشوری اخذ کرده اند، حداکثر تا ۲۵ درصد تاثیر قطعی داشته باشد.
 
با عنایت به مفاد مادتین مذکور و با توجه به این که ماده ۱۰ قانون سنجش و پذیرش دانشجو زمان اجرای آن را از سال تصیلی (۱۳۹۴-۱۳۹۳) تعیین کرده است و هر گونه تصمیم گیری راجع به این موضوع به شورای سنجش واگذار شده است بنابراین اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به اجرای مصوبهمذکور مطابق قانون و مقررات بوده و تخلفی در این خصوص صورت نگرفته است.
 
همچنین مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان سنجش آموزش کشور، به موجب لایحه تقدیمی به شعبه اول دیوان عدالت اداری به شماره ۷۶۲۶۷ -د مورخ ۱۵ اسفند ماه سال ۹۲ اعلام کرده است که:
 
" ...... قانون سنجش و پذیرش در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در تاریخ ۱۰/۶/۱۳۹۲ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۰/۶/۱۳۹۲ به تایید شورای نگهبان رسیده است طبق مواد ۲ و ۳ قانون فوق الذکر، شورای سنجش و پذیرش دانشجو، مکلف به برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی در امر سنجش و پذیرش دانشگاهها و تصویب عناوین محتوا و مقررات آزمونها شده و بر این اساس شرایط و ضوابط مربوط به تاثیر میزان سوابق تحصیلی توسط این شورا در تاریخ ۶/۹/۱۳۹۲ تصویب و به میزان حداکثر تا ۲۵ درصد و با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی لحاظ خواهد شد.
 
مشارالیها در دادخواست تقدیمی اظهار کرده سازمان سنجش آموزش کشور از مواد ۱۰ و ۱۱ قانون فوق تخطی کرده است و قانون فوق باید در آزمون سراسری سال ۱۳۹۴ اجرا شود و در آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ نباید اجرا می شد. در پاسخ لازم به ذکر است به استناد ماده ۱۰ قانون مذکور، این قانون از سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ لازم الاجرا است. لذا با توجه به این که پذیرفته شدگان آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ در سال تحصیلی ۱۳۹۴- ۱۳۹۳ شروع به تحصیل می نمایند لذا قانون فوق برخلاف ادعای شاکیه در آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ مرعی و لازم الاجرا است. همچنین در پاسخ به اعتراض مشارالیها نسبت به میزان تاثیر سوابق تحصیلی لازم به ذکر است به استناد ماده ۴ قانون صدرالاشاره پذیرش دانشجو در دانشگاهها بر اساس ظرفیت رشته محل و تقاضای داوطلبان بر اساس سابقه تحصیلی یا سابقه تحصیلی و آزمون (عملی یا تخصصی) صورت می گیرد و نیز به استناد تبصره ۵ این ماده در سال اول اجرای این قانون تاثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی هستند حداقل ۲۵ درصد و طبق تبصره ۳ ماده ۴ این قانون تعیین میزان و نوع ورود به دانشگاهها بر اساس ظرفیت رشته ها و تقاضای داوطلبان بر عهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو است که به صورت سالانه تعیین و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور قبل از ثبت نام اعلام می شود.
 
بر این اساس در اولین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تاریخ ششم آذر ماه سال ۹۲ مقرر شد سوابق تحصیلی موجود و تراز شده ( سال سوم دوره متوسطه) دانش آموزانی که طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ دیپلم خود را در رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی بر اساس امتحان نهایی و کشوری اخذ کرده اند با توجه به تبصره ۵ ماده ۴ قانون مذکور حداکثر تا ۲۵ درصد تاثیر قطعی داشته باشد.
 
شاکیه در دادخواست تقدیمی به اعمال سوابق تحصیلی بر اساس امتحانات نهایی سال سوم دوره متوسطه معترض بوده و اظهار کرده است در تاثیر سوابق تحصیلی، فارغ از تاثیر آن باید شامل نمرات دروس ۳ ساله دوره متوسطه باشد نه صرفاً سال سوم. در پاسخ به این اظهارات با توجه به این که در حال حاضر منحصراً امتحانات نهایی سال سوم دوره متوسطه به صورت سراسری و یکسان در کشور برگزار می شود، لذا نمرات سال سوم دوره متوسطه داوطلبان به عنوان سوابق تحصیلی مد نظر قرار می‌گیرد.
 
با عنایت به مراتب فوق الذکر و نظر به این که ماده ۱۰ قانون به صراحت اعلام کرده است « این قانون از سال تحصیلی (۱۳۹۴-۱۳۹۳) لازم الاجراست و سازمان متبوع نیز دقیقاً طبق قانون عمل کرده و با توجه به لازم الاجرا بودن قوانین، ۱۵ روز پس از انتشار تخلفی از مقررات مشهود نیست. رد شکایت مطروحه مورد استدعاست.
 
رای هیئت عمومی دیوان عدالت
 
در نهایت هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۹۴ با حضور رئیس، معاونین دیوان عدالت اداری، رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.
 
به گزارش خبرآنلاین، مطابق مواد ۱ و۱۰ و تبصره های ذیل ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۰/۶/۱۳۹۲، نتیجه امتحان سه سال آخر دوره متوسطه که به صورت سراسری و نهایی برگزار شده باشد در آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی قابل تاثیر می باشد و در صورت تحقق شرط مصرح در تبصره ۵ ماده ۵ قانون، امکان اجرای قانون فراهم است. نظر به این که در بند ۲ مصوبه مورخ ششم آذر ماه سال ۹۲ شورای سنجش و پذیرش دانشجو، قبل از تحقق شرایط قانونی از حیث برگزاری آزمون نهایی برای ۳ سال آخر دوره متوسطه، صرفاً در خصوص تاثیر نتیجه امتحان نهایی سال آخر در آزمون سراسری اتخاذ تصمیم شده است، این بند از مصوبه، مغایر احکام قانونی فوق الذکر است و به استناد بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود

فهرست حذفیات منابع سوالات کنکور سراسری 95


تصوير بزرگتر


تصوير بزرگتر


تصوير بزرگتر
-
اما حذفيات كنكور95 را مي توانيد به صورت متني در جدول زير مشاهده نماييد:


 الف) دروس عمومی

 

نام کتاب
کد کتاب
پایه تدریس
سال چاپ
حذفیات و ملاحظات
قرآن و تعلیمات دینی2 (دین‌وزندگی 2)
222
دوم
92
1-  فعالیت ها شامل:
نمونه یابی درصفحه 11- خودکاوی درصفحات 89 ، 90 و 118 – مقایسه در صفحه 91- ذکرنمونه ها در صفحات 106 ، 117 و 129- تطبیق در صفحات 119 و 151- همفکری در صفحه 128 – تفکر در آیات درصفحه 130- بررسی در صفحات 131 ، 167 و180
 
2- پیشنهاد­ها در صفحات 14 ، 28 تا 31 ، 41 ، 59 ، 67 ، 75 ، 83 ، 109 ، 123 ، 133 ، 143 ، 159 ، 187 و 189
 
3- یادآوری­ها در صفحات 2 تا 3 ، 101 و 111
 
4- شعر صفحه 15
5- پاورقی­های کتاب
6- ترجمه­هایی که در مقابل آیات درکتاب نوشته شده است.
 
7- گام­ها در صفحات 27 ، 47 ، 97 ، 108 ، 123 ، 142 ، 158 ، 173 و 188
 
8- بیشتر بدانیم درصفحات23 ، 25 تا 27 ، 57 تا 58 ، 93 تا 96 ،99، 120تا122 ، 141 تا 142 ، 153تا157 ، 171تا 172 ،185تا186
 
 9- مطالب نوشته شده در کادر آبی: صفحات 8 تا 11 و 19 تا 21  و 39 تا 40
 
 
     

فهرست حذفیات منابع سوالات کنکور سراسری 95

 
قرآن و تعلیمات دینی 3
(دین وزندگی 3 )
251
سوم
93
1- فعالیت‌ها شامل:
بررسی در صفحات 15، 30، 102، 176 , 190، 202،
جست‌وجو در صفحه 39
راه حل در صفحه 192
شناسایی عوامل در صفحه 203
تطبیق در صفحات 42، 44، 88، 139
خودارزیابی در صفحات 113، 161، 178
مقایسه در صفحه 120
اندیشه در صفحه 138
طبقه‌بندی در صفحه 189
 
2- برای مطالعه‌ها : در صفحات 15 تا 16، 28 تا 29، 33، 34 تا 35، 41، 44 تا 46، 56 تا 57، 65 تا 66، 78، 90 تا 91، 92، 99، 101 تا 102، 120 تا 121، 126 تا 129، 140، 150 ، 162 تا 163، 174، 181 تا 182، 192 تا 195، 205، 207 تا 212
 
3- پیشنهادها : در صفحات 35، 47، 57، 72، 93، 106، 115، 131، 141، 165، 183، 195
 
4- گام‌ها : در صفحات 18، 71، 107، 130، 151، 166، 206
 
 5- یادآوری‌ها : در صفحات 6 تا 7، 154، 168 تا 169
 
6- ترجمه‌هایی که در مقابل آیات در کتاب نوشته شده است.
 
7- پاورقی‌ها
 

 


 
       
معارف اسلامی
( دین وزندگی )
1/285
پیش‌دانشگاهی
94
1- فعالیت‌ها شامل :
– بررسی در صفحات 28، 51 ، 59، 61, 72، 96 – برنامه‌ریزی در صفحه 62 –  پیشنهاد در صفحه 20، 29، 40، 77 ,88-ذکر نمونه‌ها در صفحه 47- خودارزیابی در صفحات 34،36،69، 73- هم‌اندیشی در صفحات 93و 98,  مقایسه در صفحه 33, پیام  آیات در صفحه24, یادآوری در صفحه3
 
2- برای مطالعه: در صفحات 10 تا 12، 19 تا 20, 53 تا 54, 63، 75 تا 76، 95،97 تا98، 99 تا 102, 110 تا 138
 
3- ترجمه‌هایی که در مقابل آیات نوشته شده است.
 
4- پاورقی‌ها
 
5- کتاب‌نامه
 

فهرست حذفیات منابع سوالات کنکور سراسری 95

 
 
   
 
 
عربی 2 کلیه رشته­ها (به استثنای رشته ادبیات و علوم انسانی)
 
1/224
دوم
92
– بخشهای الصورالجمالیه فی القرآن الکریم فی رحاب نهج البلاغه و فی ظلال الدعاء
– تمامی متون تحت عنوان «کَـیـفَ» در هر ده درس کتاب
– مبحث اسماء خمسه
– مبحث «اشعهُالقمـرِالفِضّـیَّـهُ» (جایگاه صفت در ترکیب اضافی)
– مبحث تطابق عدد و معدود
عربی3 کلیه رشته‌ها (به ‌استثنای‌ رشته ادبیات و علوم انسانی)
 
1/254
سوم
93
– نوع تقسیم حال:«حال فعلیه و اسمیه»
– مبحث«واو حالیه»/ مبحث (ماضی+ماضی=ماضی بعید یا ماضی ساده) و(ماضی+مضارع= ماضی استمراری)
– نقش «حال» بودنِ کلمه «وَحدَهُ»
– فعل مضاعف
– اسماء خمسه
– پاورقی درباره نکره مقصوده بودن (ایّ) و (ایّه)
– بحث توابع(عطف بیان و صفت)
 – متن دوم درس دوم تحت عنوان المشهدُالثانی و بَعدَ مُرورِ زَمَن
– معتلات مزید؛
– فعل استثنایی «رای،یری، رؤیهً، رَبه همراه مشتقات آن» ؛
– معتلات مجهول مانند: قیلَ، یُـقالُ ؛
– اعراب تقدیری اسم مختوم به ضمیر متکلم ی مانند نِعمَتی ؛
– تشخیص نوع اعلال و تشخیص ماقبل اعلال؛
– تشخیص حروف اصلی در معتلات؛
– ذکر نوع مفعول مطلق در «ایضاً، حقّاً، جیدّاً، شُکراً، سَمعاً و طاعهً، سُبحانَ اللهِ، مَعاذَ اللهِ…»؛
– نکته های صفحه 61 (دو نوع حال تا پایان صفحه و دو سطر اول صفحه 62)؛
– متن داستانی خانواده آقای مجدّی؛
– واژه های جدید کارگاه ترجمه که در انتهای کتاب درسی در بخش واژه نامه وجود ندارند؛
 – بخش ملحقات در انتهای کتاب
 
 
ب) دروس تخصصی گروه علوم ریاضی
 
نام کتاب
کد کتاب
پایه تدریس
سال چاپ
حذفیات و ملاحظات
شیمی 2 و آزمایشگاه
1/227
دوم
92
– مطالب بیش‌تر بدانید، آزمایش کنید.
– نامگذاری فراتر از کتاب درسی به ویژه برای ترکیب های آلی جزو هدف های برنامه درسی شیمی نیست.
شیمی 3 و آزمایشگاه
1/257
سوم
93
شیمی
1/289
پیش دانشگاهی
94
آمار و مدلسازی( علوم ریاضی)
3/234
دوم
92
فصل هشتم
فیزیک (1) و آزمایشگاه
2/206
اول
91
– قسمت‌های مطالعات آزاد، پیوست‌ها، آونگ‌های مخروطی، حرکت‌های دورانی در سطح قایم
– زندگی‌نامه‌ها، سرگذشت دانشمندان
فیزیک (2) و آزمایشگاه
2/226
دوم
92
فیزیک (3) و آزمایشگاه ( علوم ریاضی)
4/256
سوم
93
فیزیک ( علوم ریاضی)
2/293
پیش‌دانشگاهی
94
 
 
ج) دروس تخصصی گروه علوم تجربی
 
نام کتاب
کد کتاب
پایه تدریس
سال چاپ
حذفیات و ملاحظات
زیست­ شناسی و آزمایشگاه 1 (دوم)  
1/231
دوم
92
بخش‌های بیشتر بدانید،جدول­ها، پانویس صفحات و پیوست‌های کتاب
زیست شناسی و آزمایشگاه 2 (سوم)
1/261
سوم
93
زیست شناسی
2/290
پیش دانشگاهی
94
آمار و مدلسازی ( علوم تجربی)
5/258
سوم
93
فصل هشتم
فیزیک (1) و آزمایشگاه
2/206
اول
91
قسمت‌های مطالعات آزاد، پیوست‌ها، آونگ‌های مخروطی، حرکت‌های دورانی در سطح قایم
زندگی‌نامه‌ها، سرگذشت دانشمندان
فیزیک (2) و آزمایشگاه
2/226
دوم
92
فیزیک (3) و آزمایشگاه (علوم تجربی)
3/256
سوم
93
فیزیک  (علوم تجربی)
1/288
پیش‌دانشگاهی
94
شیمی 2 و آزمایشگاه
1/227
دوم
92
– مطالب بیش‌تر بدانید، آزمایش کنید.
– نامگذاری فراتر از کتاب درسی به ویژه برای ترکیب های آلی جزو هدف های برنامه درسی شیمی نیست.
شیمی 3 و آزمایشگاه
1/257
سوم
93
شیمی
1/289
پیش دانشگاهی
94
 

 

 
 د) دروس تخصصی گروه علوم انسانی  
 
نام کتاب
کد کتاب
پایه تدریس
سال چاپ
حذفیات و ملاحظات
عربی 2 رشته ادبیات و علوم انسانی
 
2/224
دوم
92
– در بخش‌های الاضواء القرآنیه و فی رِحابِ نهج البلاغه فقط از آن دسته از کلمات و عبارات استفاده می­شود که در متن دروس به کار رفته باشد و در انتهای کتاب در بخش واژه نامه نیز درج شده باشد.
– واژه های جدید در بخش کارگاه ترجمه که در انتهای کتاب درسی در بخش واژه نامه وجود ندارند؛
عربی3 رشته ادبیات و علوم انسانی
2/254
سوم
93
–  بخش های الصُوَرُ الجَمالیّه فی القرآن الکریم و فی رِحابِ نهج البلاغه و فی ظِلالِ الدُعاء
– تشخیص نوع اعلال؛
– تشخیص ماقبل اعلال؛
– تشخیص حروف اصلی در معتلات؛
– ذکر نوع مفعول مطلق در «ایضاً، حقّاً، جیدّاً، شُکراً، سَمعاً و طاعهً، سُبحانَ اللهِ، مَعاذَ اللهِ…»؛ به عنوان نمونه: درس 7ص79 بخش کارگاه شماره 3 «کلمه کثیراً گاهی در جمله نقش مفعول مطلق را ایفا می کند.»
– واژه های جدید کارگاه ترجمه که در انتهای کتاب درسی در بخش واژه نامه وجود ندارند؛
– بخش ملحقات در انتهای کتاب.
 
عربی  رشته ادبیات و علوم انسانی
 
1/316
پیش‌دانشگاهی
94
– ملحقات جمع سالم
– کلیه پاورقی­ها
– درس 8 ص67 بخش قواعد دو سطر «و قد یکون العامل اسماً…» تا «بغیر الحق»

 

 

 

آغاز ثبت‌نام کنکور ۹۵ از ۱۹ بهمن

آغاز ثبت‌نام کنکور ۹۵ از ۱۹ بهمن

مشاور عالی سازمان سنجش از آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی سال ۱۳۹۵ از روز دوشنبه ۱۹ بهمن خبر داد.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان  ؛ حسین توکلی اظهار داشت:‌ به اطلاع تمام داوطلبان‌ متقاضی ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ سراسری سال 1395 برای دوره‌های روزانه‌، نوبت دوم (شبانه‌)، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی، دانشگاه‌ پیام‌ نور و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی غیرانتفاعی و غیردولتی می‌رسانیم که ثبت‌نام برای شرکت در این آزمون از دوشنبه 19 بهمن 1394 آغاز می‌شود.

وی افزود:‌ ثبت‌نام برای شرکت در آزمون سراسری سال 1395 تا چهارشنبه 28 بهمن 1394 ادامه دارد و داوطلبان می‌توانند در مهلت مقرر برای شرکت در آزمون سراسری سال 1395 ثبت‌نام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش گفت:‌ متقاضیان تحصیل در آن دسته از کدرشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد که پذیرش آنها به روش با آزمون صورت می‌گیرد، توجه داشته باشند از آنجا که پذیرش در این رشته‌ها نیز از طریق همین آزمون صورت خواهد گرفت، ضرورت دارد متقاضیان در آزمون سراسری سال 1395 ثبت‌نام و در تاریخ مقرر در جلسه آزمون شرکت کنند.

توکلی بیان کرد:‌ دفترچه راهنمای ثبت‌نام به همراه اطلاعیه تکمیلی در تاریخ 18 بهمن 1394 بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و آزمون کارشناسی سال 1395 در تاریخ‌های 24 تیر و 25 تیر سال 1395 برگزار خواهد شد.
منبع:تسنیم