X
تبلیغات
راه مشاور


 

معرفی رشته هتلداری

صنعت هتلداری بعنوان  یکی از بزرگترین صنایع جهان امروزه سهم بزرگی از بازار اقتصادی جهان را در اختیار دارد. این صنعت بعنوان یک صنعت خدماتی شناخته شده و رشد و تعالی آن در گرو سطح رضایت میهمانان و مشتریان این صنعت  از خدمات ارائه شده شده می باشد. بهمین لحاظ با عنایت به این موضوع که خدما ت غیر قابل لمس (Intangible)  و غیر قابل اندازه گیری (non measureable ) هستند ، این امر موجب می شود تا صنعت هتلداری با حساسیت های روبرو باشد. دراین صنعت اگر میهمانی ناراضی از خدمات، هتل را ترک نماید 15 نفر را از استفاده از خدمات هتل منع و اگر راضی برود تنها 5 نفر را برای هتل جذب می نماید و این موضوع به حساسیت این صنعت اشاره دارد.

 خدمات هتل توسط پرسنل هتل ارائه می گردد. نیروی انسانی مهمترین سرمایه بنگاه های اقتصادی خدماتی است و کلیه درآمد بر اساس تخصص و نحوه ارائه خدمت پرسنل سنجیده می شود. پس علاوه بر حداقل استاندارد های فیزیکی که یک هتل می بایستی بر اساس درجه بندی داشته باشد ، اصل مهم خدمات بر نیروی انسانی پایه گذاری شده و موجب می گردد تا درآمد اصلی از جانب خدمات نیروی انسانی باشد. پس هرچه  هتل نیروی انسانی زبده، کارآمد و خلاق تری داشته باشد بالطبع راندمان کاری بالاتر، رضایتمندی بیشتر مشتریان و در نهایت درآمد بیشتری دارد.

حال با توجه به موارد فوق می توان گفت آموزش و تربیت نیروی انسانی یک امر مهم و اجتناب نا پذیر در صنعت هتلداری بوده و کلیه پرسنل می بایستی در کلیه زمینه ها آموزش و تربیت لازم را دیده و آماده ارئه بهترین خدمات به میهمانان هتل خود باشد.

 

رشته هتلداری :

هنرجویان رشته هتلداری با مشخصات انواع مؤسسات پذیرایی، اصول و معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای مؤسسات پذیرایی، تقسیم کار دراین گونه مؤسسهها، رزرواسیون، منوشناسی و منونویسی، شناخت مواد غذایی و انرژی غذایی آنها، چگونگی نگهداری مواد غذایی، تهیه انواع غذاها، پیش غذاها وشیرینیها، بهداشت مواد غذایی، بهداشت کار و ایمنی در محیط آشپزخانه مؤسسات پذیرایی و در کل هرآنچه برای اداره ومدیریت صحیح و مناسب یک هتل، متل، رستوان و موارد مشابه ضروری است، آشنا میشوند. 

مهارت های مرتبط:

با توجه به نوع کار فارغالتحصیلان این رشته، دانشجویان باید علاوه بر زبان انگلیسی به زبان دوم ( یکی از زبانهای فرانسه، آلمانی یا عربی) تسلط داشته باشند. البته در دانشگاه دروسی دراین زمینه ارائه میشود. همچنین دانشجویان این رشته باید از روابط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و قدرت تجزیه و تحلیل و خلاقیت بالایی داشته باشند.

مطلوبیتهای رشته

-دانش آموزان می توانند از اواخر سال اول هنرستان شروع به کار کردن به صورت تمام وقت و نیمه وقت کنند.
-دعوت هتل های معروف از دانش آموزان برای پذیرایی از میهمانان جشن هتل ها .
- درس خواندن همراه با کارهای عملی و جشنواره های کشوری و استانی و منطقه ای.
-نبودن استرس بر روی دانش آموزان که باعث بهتر درس خواندن آنها می باشد.-
-تحصیل در محیطی گرم ، با نشاط و دوستانه.
-
 امکان راه یابی به دانشگاه با توجه به معدل در چهار رشته : هتلداری ، مهمانداری هواپیما ، تشریفات ، خدمات گردشگری.
-
روحيه بشاش و پويا به دليل ارتباط با افراد مختلف در رده هاي شغلي و اجتماعي متفاوت.
-ارائه گواهینامه های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای .
-دانش آموزان تمام مسائل ارتباطات اجتماعي ، شيوه رفتار، شيوه گفتار، چگونگي پوشش و راه رفتن و غذا خوردن و... را مي آموزند

آینده شغلی :

فارغ‌التحصیلان مدیریت هتلداری می‌توانند در زمینه‌های تخصصی صنعت هتلداری مانند واحدهای پذیرایی و اقامتی, مؤسسات ملی و جهانگردی و شرکت‌های حمل و نقل هوایی فعالیت کنند. 

دروس تخصصي رشته هتلداری:

-اتاقدار هتل،متصدي البسه درهتل ،سرپرست رستوران و کاربر رایانه (سال دوم)

-پذيرشگر هتل و متصدي طبقات (سال سوم)

منبع:http://www.jtour.blogfa.com

+ نوشته شده در  سه شنبه هفتم تیر 1390ساعت 9:40  توسط جمالی   |  آرشیو نظرات

انواع اتاق

اتاق یک نفره : اتاق یک نفره که سینگل نامیده می شود . دارای یک تخت می باشد و اختصاراً با علامت SGL نشان داده می شود .

اتاق دو نفره :  اتاق دو نفره که دبل یا توئین نامیده می شود . دبل یعنی اتاقی که یک تخت دو نفره به هم چسبیده دارد و توئین اتاقی است که دو تخت مجزا دارد و اختصاراً با علامت DBL نشان داده می شود .

اتاق سه نفره :اتاق سه نفره که تریپل نامیده می شود . دارای 3 تخت تک نفره و یا یک تخت تک نفره و یک تخت دونفره به هم چسبیده می باشد و اختصاراً با علامت TPL نشان داده می شود .

سوئیت  Suite: به اتاقی گفته می شود که قسمت جلوی آن مختص پذیرایی و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته است ، در بعضی از هتل ها قسمت پذیرایی در پایین و چند پله بالاتر اتاق خواب و حمام قرار دارد ( دوبلکس ) البته می توان در سوئیت یک آشپزخانه کوچک نیز دایر نمود .

آپارتمان  Apartment  :عبارت است ازیک هال و پذیرایی با یک ، دو و یا سه اتاق خواب که هر کدام دارای دو تخت است . در صورتی که دواتاقه باشد، معمولاً یک اتاق ( دبل ) یک تخت دو نفره و اتاق دیگر توئین، دو تخت یک نفره خواهد داشت .هر آپارتمان یک حمام مشترک دارد و یک آشپزخانه کوچک.معمولاً در قسمت پذیرایی به تعدادکافی صندلی یا مبل راحتی وجود دارد.

استودیو Studio : به اتاقهایی گفته می شود که در بدو ورود به شکل اتاق پذیرایی دیده می شود ولی در صورتی که مبلها یا کاناپه ها را به صورت تختخواب در آورند حکم اتاق خواب را خواهد یافت، از این رو روزها اتاق پذیرایی و شبها اتاق خواب است .البته کاناپه ها طوری ساخته شده اند که می توان بالش و پتو و ملحفه را  داخل آن جای داد. اتاق استودیو حمام نیز دارد، استودیو می تواند آشپزخانه کوچکی نیز داشته باشد .

کانکتد روم  Connected Room  : دو اتاق تودرتو را می گویند، هر دو اتاق به راهرو اصلی هتل راه دارد و هر کدام به تنهایی یک اتاق کامل است و حمام جداگانه ای هم دارد، این دو اتاق به وسیله یک در از وسط به هم متصل است. چنانچه یک خانواده چهار نفره ، چنین اتاقی را درخواست نماید ، بچه ها در یک اتاق و پدر و مادر در اتاق دیگر اقامت خواهند نمود ، بدون این که درب راهرو اصلی را باز کنند، دو اتاق از درب وسط می توانند با هم در ارتباط باشند.

کابانا  Cabana :اتاقی است هم کف، که پنجره آن به محوطه ای باز می شود که متصل به استخر شناست. ساکن چنین اتاقی می تواند برای تعویض لباس از اتاق مخصوص خود استفاده نماید .

فیستا سوئیت  Fiesta Suite  : این نوع سوئیت ها معمولاً در هتل هائی قرار دارند که دارای سالن عروسی است و پس از پایان مجلس عروسی ، برای استراحت و خواب در اختیار عروس و داماد قرار می گیرد . معمولاً مخارج این سوئیت قبلاً جزو هزینه های مجلس عروسی منظور گردیده و حساب جداگانه ای ندارد .

اتاقهای دیگری هم در هتلها و متلها وجود دارند که بنا به علاقه وتمایل مسافران دراختیار آنان گذاشته می شود که عناوین آنها در جدول "انواع اتاق " آورده شده است .

منبع:http://www.torghabehonline.com

+ نوشته شده در  دوشنبه ششم تیر 1390ساعت 10:25  توسط جمالی   |  آرشیو نظرات

معرفی رشته مدیریت هتلداری

  دانشجویان مدیریت هتلداری با مشخصات انواع مؤسسات پذیرایی، اصول و معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای مؤسسات پذیرایی، تقسیم کار دراین گونه مؤسسهها، رزرواسیون، منوشناسی و منونویسی، شناخت مواد غذایی و انرژی غذایی آنها، چگونگی نگهداری مواد غذایی، تهیه انواع غذاها، پیش غذاها وشیرینیها، بهداشت مواد غذایی، بهداشت کار و ایمنی در محیط آشپزخانه مؤسسات پذیرایی و در کل هرآنچه برای اداره ومدیریت صحیح و مناسب یک هتل، متل، رستوان و موارد مشابه ضروری است، آشنا میشوند.

توانایی‌های لازم :

با توجه به نوع کار فارغالتحصیلان این رشته، دانشجویان باید علاوه بر زبان انگلیسی به زبان دوم ( یکی از زبانهای فرانسه، آلمانی یا عربی) تسلط داشته باشند. البته در دانشگاه دروسی دراین زمینه ارائه میشود. همچنین دانشجویان این رشته باید از روابط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و قدرت تجزیه و تحلیل و خلاقیت بالایی داشته باشند.

موقعیت شغلی در ایران :فارغ‌التحصیلان مدیریت هتلداری می‌توانند در زمینه‌های تخصصی صنعت هتلداری مانند واحدهای پذیرایی و اقامتی, مؤسسات ملی و جهانگردی و شرکت‌های حمل و نقل هوایی فعالیت کنند.
درسهای این رشته در طول تحصیل :

دروس پایه:

اصول سازمان و مدیریت، کلیات اقتصاد، اصول حسابداری، شناخت و کاربرد کامپیوتر، تاریخ ایران، مبانی کشور شناسی، مبانی جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی، عوارض و نتایج توریسم، مطالب شرح حال بزرگانی که مقابر آنان به صورت آثار ملیمی‌باشد، شناخت و فرهنگ اقلیتهای ایران.

دروس اصلی :

حقوق کار وتأمین اجتماعی، کار برد کامپیوتر در صنعت جهانگردی و هتلداری، مدیریت بازاریابی و تبلیغات، اقتصاد جهانگردی، قوانین و مقررات حقوق صنعت جهانگردی و هتلداری، روابط عمومی، شناخت روحیات ملل، تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی ایران، مبانی مردم شناسی، بهداشت و کمکهای اولیه، نقشهخوانی و آشنائی با نقشهها، جغرافیای جهانگردی عمومی، جغرافیای جهانگردی ایران، شناخت صنعت جهانگردی ، گذراندن اوقات فراغت، زبان دوم ( یکی از زبانهای آلمانی، فرانسه یا عربی)، زبان انگلیسی.

دروس تخصصی :

شناخت تأسیسات اقامتی و پذیرایی و تشکیلات آن، حسابداری هتلداری، پذیره، خدمات رستوان، آشپزی، شیرینیپزی، بهداشت مواد غذائی، اصول تغذیه و رژیمهای غذائی، بهداشت کار و ایمنی، محاسبه قیمت تمام شده، شناخت و نگهداری تاسیسات هتل، خانهداری، ‌زبان تخصصی، کارآموزی.

منبع:http://arthospitality.blogfa.com

+ نوشته شده در  سه شنبه سی و یکم خرداد 1390ساعت 12:28  توسط جمالی   |  آرشیو نظرات

دانلود استاندارد هتلداری و گردشگری

+ نوشته شده در  سه شنبه سی و یکم خرداد 1390ساعت 11:38  توسط جمالی   |  آرشیو نظرات

اهداف رشته هتلداری ( اقامتی و پذیرایی )-دانشگاه


• آشنائی با اصول اولیه و کلیات صنعت جهانگردی و فعالیت در زمینه تامین وسیله سفر یا تامین جا ( اقامت ) و رفاه ، آسایش و رضایت میهمانان در انواع تاسیسات اقامتی 
• آشنائی با مفهوم نیروی انسانی و شیوه های مدیریت نیروها در صنعت هتلداری
• به کارگیری زبانهای خارجی رایج در امور هتلداری، مکاتبه و قرائت متون در حد پیشرفته
• آشنایی با مجموعه وظایف با هدف ارائه خدمات اتاقداری ، خدمات شستشو و اطوی البسه ، نگهداری ، نظافت و مطلوبیت محیط 
• آشنایی با مجموعه وظایف با هدف ارتباط برقرار کردن در هتل ، احاطه بر روحیات مهمانان و نگرش وی بر زیباییها و تفریحات بکار رفته در هتل 
• آشنایی و کسب مهارت در تامین انواع غذاها و مخلفات ، دسرها ، شیرینی ها و برگزاری تشریفات و مراسم ، پذیرایی از مهمانان در فضاهای عمومی ( تالارها ) و خصوصی ( اتاق ها ) تامین رفاه ، آسایش و رضایت مهمانان در انواع تاسیسات پذیرایی مستقل و یا وابسته و پیوسته به تاسیسات اقامتی ( هتل ها ، متل ها و ....)
نقل از http://www.jhotel.blogfa.com/cat-3.aspx


برچسب‌ها: انتخاب رشته
نوشته شده در هجدهم تیر 1392 توسط ابوالقاسم مستقيمي

معرفي رشته انيميشن

گفتگو با مدير هنرستان صدا و سيما در باره رشته انيميشن

در این صنعت به گفته بسیاری از کارشناسان سینما،‌آینده از آن انیمیشن خواهد بود. از این رو دارا بودن متخصصین داخلی در این حرفه از یک سو می‌تواند از تهاجم فرهنگی پیش‌گیری کند و با تامین نیروی انسانی در این زمینه ضمن ارتقاء فرهنگ و ارزش‌های دینی و ملی، فرهنگ ایران زمین را به دیگر ملل معرفی نماید.

سازمان صدا و سیما از جمله مراکزی است که در میدان رقابت تبلیغاتی و فرهنگی جهت تربیت نیروهای انسانی متعهد و متخصص در زمینه انیمیشن اقدام به تاسیس هنرستان صدا و سیما در مقطع متوسطه در این رشته نموده است تا با جذب نیروهای واجدشرایط و تعلیم و تربیت آن‌ها به اهداف موردنظر نایل آید.

در یکی از روزهای نه چندان سرد زمستانی با محسن حاج‌حسینی که مدیریت این مدرسه را عهده‌دار است به گفت‌و‌گو نشستیم تا از شرایط جذب هنرجویان و بازارکار فارغ‌التحصیلان رشته انیمیشن مطلع شویم:

  • لطفا در ابتدا تعریفی از انیمیشن و تفاوت آن را با سینمای زنده  بفرمائيد

 انیمیشن شاخه‌ای از سینماست که تمامی عناصر سینما چون کارگردان، تصویربرداری، تدوین، صدا،  موسیقی و ... در آن موجود می‌باشد و علاوه بر پارامترهای یاد شده از عوامل دیگری بهره می‌برد که آن را از سینمای زنده متمایز می‌سازد،‌عواملی چون تخیل، اغراق، ایجاز و... .

این شاخه از سینما با قابلیت‌های فنی و ساختاری که در خود نهفته دارد، در دنیای امروز، مرزهای سینمای زنده را درنوردیده است و کمتر فیلمی را می‌توان سراغ گرفت که به نحوی از قابلیت‌های انیمیشن بهره نبرده باشد،‌آشنایی با طراحی،‌کامپیوتر و وجود ذهنی خلاق در سوژه‌های تخیلی و فانتزی از لازمه‌های هنری برای هنرجویان علاقمند برای تحصیل در این رشته می‌باشد.

  • از زمان تاسیس و فعالیت هنرستان در رشته انیمیشن بفرمایید.

هنرستان صدا و سیما در سال 1382 تاسیس شد،‌این هنرستان اولین هنرستان در سطح کشور می‌باشد که به تربیت هنرجویان در رشته انیمیشن می‌پردازد، هر ساله تعدادی دانش‌آموز در این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند که تنها فارغ‌التحصیلان رشته انیمیشن در مقطع متوسطه در ایران هستند.رشته انیمیشن به عنوان شاخه‌ای از رشته سینما، این امکان را برای هنرجویان فراهم می‌آورد که با یادگیری مهارت‌های مطروحه در سینمای انیمیشن چون متحرک‌سازی، استوری‌برد، لی‌اوت، طراحی،‌کامپیوتر، عکاسی، گرافیک،‌فیلمنامه‌نویسی، عروسک‌سازی، فیلمسازی و ... به عنوان تنها تکنسین‌های با مهارت در زیر شاخه‌های انیمیشن در سطح کشور مطرح باشند.

  • شهریه تحصیل در هر سال به چه میزان تعیین شده است؟

با توجه به اینکه هنرستان صدا و سیما زیرنظر آموزش و پرورش منطقه 2 تهران فعالیت می‌کند و جزء هنرستان‌های حرفه‌ای محسوب می‌شود شهریه تحصیل نیز مصوب آموزش وپرورش است و بر این اساس شهریه تحصیل در هر سال حدود 2 میلیون تومان می‌باشد.

  • شرایط و ضوابط پذیرش هنرجو در این هنرستان شامل چه مواردی می‌باشد؟

در اردیبهشت هر سال با پخش تیزری از طریق صدا و سیما آغاز ثبت‌نام را در سطح کشور اعلام می‌کنیم که علاقمندان می‌توانند نسبت به پیش ثبت‌نام در اردیبهشت ماه اقدام نمایند. بعد از امتحانات خرداد آزمونی برگزار می‌کنیم و به تعداد 2 برابر ظرفیت پذیرش، دانش‌آموزان پذیرفته می‌شوند که این تعداد وارد مرحله بعد که مصاحبه عمومی و تخصصی است می‌شوند. در این مرحله اساتید در کمیته‌هایی استعدادهای بالقوه افراد را بررسی می‌کنند که این افراد در این رشته در آینده تا چه حد می‌توانند مهارت کسب کنند.

البته لازم به ذکر است که ثبت‌نام از میان دارندگان معدل 18 به بالا در سال سوم راهنمایی و تنها از میان آقایان صورت می‌گیرد. بنابراین هر سال تعدادی بین 40 تا 50 نفر هنرجو جذب می‌شوند.

در صورتی که دانش‌آموزی سال اول دبیرستان را خوانده باشد و هم‌چنان تمایل به ادامه تحصیل در رشته انیمیشن داشته باشد نیز می‌تواند در آزمون شرکت کند که در این صورت مواد آزمون از محتویات کتب سال اول دبیرستان خواهد بود.

  • بعد از اتمام دوران هنرستان و اخذ مدرک دیپلم آیا امکان ادامه تحصیل برای  فارغ‌التحصیلان وجود دارد؟

بله. هنرجویان فارغ‌التحصیل در هنرستان صدا و سیما بدون گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی می‌توانند با توجه به مقررات دانشگاه جامع علمی کاربردی با اولویت نسبت به دیگر واجدین‌شرایط، در مرکز علمی کاربردی رسانه دانشکده صدا و سیما در رشته انیمیشن در مقطع کاردانی ادامه تحصیل دهند. علاوه بر این، آنان می‌ـوانند با گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی و شرکت در کنکور سراسری و موفقیت در آن جذب دانشکده صدا و سیما و مراکز آموزش عالی در سطح کشور شوند و تا مقطع دکتری در داخل و خارج از کشور ادامه تحصیل دهند.

  • آیا دانش‌آموزان در طول دوران تحصیل برای آشنایی با محیط کار، دوره کارورزی را می‌گذرانند؟

بله. طی دوران تحصیل 120 ساعت کارورزی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است که برای کارورزی به مراکز خصوصی و دولتی و تعدادی از شبکه‌های تلویزیون معرفی می‌شوند. جالب است بدانید با توجه به مهارتی که دانش‌آموزان در دوران تحصیل کسب می‌کنند بسیاری از مراکزی که دانش‌آموزان دوره کارورزی را در آن‌جا سپری می‌کنند خواهان ادامه همکاری دانش‌آموزان بامرکز هستند چرا که بچه‌هایی که دیپلم می‌گیرند در سطح تکنسین هستند و قادر به ارائه کار می‌باشند اما خود دانش‌آموزان اغلب مایل به ادامه تحصیلات هستند و به این سطح از توانایی اکتفا نمی‌کنند.

  • زمینه‌های شغلی موجود برای فارغ‌التحصیلان رشته انیمیشن چه مواردی می‌باشد؟

به گفته صاحبنظران هنری و سینمایی "سینمای آینده سینمای انیمیشن" است. هم اکنون در اکثر فیلم‌های تولیدی در سطح دنیا و کشور، حداقل نیمی از آن‌ها با امکانات تخصصی انیمیشن ساخته و بازسازی می‌شوند، این قابلیت بستر بسیار مناسبی برای فارغ‌التحصیلان و متخصصین این رشته فراهم می‌سازد که نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح دنیا نیز بازار کار مناسبی داشته و آینده مطمئن را متصور باشند. هم اکنون بسیاری از مراحل ساخت فیلم انیمیشن با سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر صورت می‌پذیرد. وجود میلیاردها تومان هزینه برای ساخت فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی گواه وجود بازاری پررونق و نیاز به نیروهای متخصص می‌باشد. از زمینه‌های شغلی این رشته می‌توان به این موارد اشاره کرد:تکنسین در طراحی لی اوت در فیلمسازی، تکنسین در متحرک‌سازی انیمیشن در فیلمسازی، تکنسین در طراحی شخصیت در فیلمسازی، تکنسین در طراحی فضا و صحنه‌پردازی در فیلمسازی، تکنسین در طراحی استوری‌برد در فیلمسازی، تکنسین در طراحی عروسک و متحرک‌سازی سه بعدی در فیلمسازی، دستیاری در فیلمسازی، امکان و فرصت شغلی در موسسه فرهنگی صبا و موسسات خصوصی و امکان وفرصت شغلی در مجموعه شبکه‌های تلویزیونی(7-6-5-3-2-1) و مراکز تلویزیونی استان‌ها.

  •  تعامل هنرستان صدا و سیما و سازمان صدا و سیما چگونه است؟

با توجه به اینکه هنرستان صدا و سیما در راستای اهداف سازمان تاسیس شده است و زیر نظر تشکیلاتی سازمان ایفای وظیفه می‌نماید این امکان برای هنرستان صدا و سیما مهیا شده است تا هنرجویان علاوه بر استفاده از امکانات موجود در هنرستان بتوانند از امکانات سازمان صداو سیما و دانشکده صدا و سیما و مراکز وابسته چون مرکز فرهنگی و هنری صبا، از قبیل تجهیزات فنی چون دوربین‌های فیلمبرداری، استودیوهای تلویزیونی، کارگاه‌های انیمیشن، لابراتورهای عکاسی و ... بنا به ضرورت آموزشی استفاده نمایند.

  • ضمن تشکر از فرصتی که برای گفت‌و‌گو اختصاص دادید در انتها اگر ذکر نکته‌ای را لازم می‌دانید بفرمایید.

بنده نیز از اطلاع‌رسانی نشریه بازارکار تشکر می‌کنم.

فکر می‌کنم بچه‌هایی که استعداد هنری دارند و به اصل هنر علاقمند هستند اگر در این رشته سرمایه‌گذاری و تحصیل کنند آینده بسیار درخشانی خواهند داشت چرا که در رشته انیمیشن علاقه و استعداد هنری حرف اول را می‌زند. همچنین کارشناسان سینما اعتقاد دارند که آینده از آن سینمای انیمیشن خواهد بود و افرادی می‌توانند در این بخش فعال باشند که ذهنی خلاق داشته باشند که از طریق به کاربردن سوژه‌های خلاق و فانتزی تاثیرگذار باشند. به همین دلیل نیاز به نیروی انسانی متخصص در این زمینه به خوبی حس می‌شود از این رو هنرستان در تلاش است افرادی را از بعد تعهد و تخصص تربیت کند که بتوانند به این امر بپردازند.

بدیهی است موفقیت و پیشرفت در تحصیل و زمینه‌های شغلی نیازمند تلاش و زحمت فراوان می‌باشد و مطمئنا کسانی در رقابت‌های آموزشی و جذب در فرصت‌های شغلی موفق‌تر خواهند بود که اراده، پشتکار و تلاش را فرا راه خود سازند.

 منبع : انيميشن دامغان


نوشته شده در بیست و یکم آبان 1391 توسط ابوالقاسم مستقيمي

http://www.tmbs.ir/webui/index.aspx هنرستان موسيقي پسران منطقه 11 تهران

ادرس:تهران ، خیابان ولی­عصر ، چهارراه امام خمینی ، جنب تالار محراب 

تلفن:2-1 6695779

----------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

براي يافتن ادرس هنرستانهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اينجا را كليك كنيد

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.musicschoolg.com/ هنرستان موسيقي دختران تهران 

تلفن66735592 - 66735109 - 66727356

 ادرس :خ انقلاب - خ حافظ - بلوار شهریار - روبوری تالار وحدت - هنرستان موسیقی

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مجتمع آموزشی فرهنگ و هنر اصفهان -> هنرستان هنرهای زيبای دخترانhttp://www.hhz.ir/h2school/default.aspx?Lang=

رشته هاي موجود:گرافیک نقاشی موسیقی صنایع دستی پویانمایی 

ادرس:اصفهان ، خیابان ابوذر ، کوی ارشاد ، کوچه تاج اصفهانی

تلفن : 2367091-2366095-031

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 براي يافتن ادرس و شماره تلفن تعدادي از هنرستانهاي هنري  اينجا را كليك كنيد

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

هنرستان هنر های زیبای پسران استان اصفهان 

http://www.hhz.ir/hschool/

 آدرس: خیابان شهید مطهری، بعد از خیابان شمس آبادی، جنب کلینیک دندانپزشکی فرهنگیان،  هنرستان هنرهای زیبای پسران                             تلفن تماس: 74-2356173

----------------------------------------------------------------------------------

هنرهای زیبای اقبال­آذر تبریز                                          

رشته هاي موجود : موسیقی ، سینما                                                                          ادرس:تبریز ، ابتدای خیابان رسالت ، خیابان استاد ابوالحسن اقبال آذر ، هنرستان استاد اقبال­آذر 

تلفن:4429797 و4410057 – 4410141 – 0411                                                                                                        

-----------------------------------------------------------------------------------------

 هنرهای زیبای پسران ارومیه             

  رشته هاي موجود : نمایش موسیقی پویانمایی 

ادرس: ارومیه ، بلوار امامت ، خیابان دیانت ، نبش کوی 7 

 تلفن: 3379746 سرایدار- 3379110-0441                           

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 



برچسب‌ها: موسيقي, فني و حرفه اي
نوشته شده در بیست و دوم تیر 1391 توسط ابوالقاسم مستقيمي

نحوه ادامه تحصيل دانش آموزان مدارس معارف در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي

دانش آموزان مدارس علوم و معارف اسلامي مي توانند پس از دريافت ديپلم و پايان دوره پيش دانشگاهي در زير مجموعه كنكور سراسري ادبيات و علوم انساني شركت نموده و پس از قبولي با توجه به رتبه اي كه كسب نموده اند مي توانند ازميان تمامي رشته هاي زير مجموعه ادبيات و علوم انساني انتخاب رشته نموده و ادامه تحصيل دهند.



* نحوه ادامه تحصيل دانش آموزان مدارس معارف در حوزه هاي علميه 


دانش آموزان مدارس علوم و معارف اسلامي مي توانند پس از دريافت ديپلم يا ترجياً مقطع پيش دانشگاهي در آزمون هاي ورودي حوزهاي علميه شركت نموده و پس از پذيرش، با ارائه در خواست كتبي در امتحان ارتقايي ثبت نام نمايند و پس از قبولي مي توانند در پايه ها بالاتر ادامه تحصيل دهند .


1- آيا به فارغ التحصيلان رشته علوم و معارف اسلامي ديپلم رسمي داده مي شود؟ 

بقيه مطالب را در ادامه مطلب بخوانيد



ادامه مطلب
نوشته شده در بیست و هشتم خرداد 1391 توسط ابوالقاسم مستقيمي

اعلام نتایج مرحله کشوري یازدهمین دوره مسابقات علمی عملی

هنرستا نهاي شاخه فنی و حرف ها ي اصفهان - اردیبهشت ماه 1391

ردیف رشته رتبه نام و نام خانوادگی استان

1 الکتروتکنیک رتبه اول علیرضا عبدالهی اصفهان

2 الکتروتکنیک رتبه دوم مسعود تاري مازندران

3 الکتروتکنیک رتبه سوم حمید اخگر امیر آبادي کرمانشاه

4 الکترونیک رتبه اول سیامک فرامرزپور آذربایجان شرقی



ادامه مطلب
نوشته شده در بیستم خرداد 1391 توسط ابوالقاسم مستقيمي


هیچ طرحی برای یکی شدن کنکور فنی و حرفه ای با کنکور سراسری نداریم 

آموزش - کنکور فنی و حرفه ای با کنکور سراسری یکی نمی شود بلکه به طور همزمان برگزار می شود.

 باوجودیکه محمدرضا شریف زاده مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با مهر از مکاتبه این وزارتخانه با مسئولان وزارت علوم برای راه‌‎اندازی گروه آزمایشی فنی و حرفه ای در کنکور سراسری دانشگاهها خبر می دهد اما سهراب رضایی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای این موضوع را تکذیب می کند.
رضایی در گفت وگو با خبرآنلاین می گوید:طرح ما این است که این دو کنکور به طور مجزا برگزار نشود و قرار نیست داوطلبان این رشته بتوانند همچون سایر دانش آموزان در دانشگاههای دولتی پذیرش شوند.
وی در پاسخ به اینکه با تغییر نظام آموزشی به 6-3-3 دانش آموزان تکلیف دانش آموزان فنی و حرفه ای همچون چه می شود می گوید: دانش آموزان رشته های نظری هم 12 سال تحصیل می کنند و تفاوتی با سایر دانش آموزان سایر رشته ها ندارند .
رضایی ادامه می دهد:به هیچ وجه قرار نیست 25 رشته ای که هم اکنون در آموزشکده های فنی و حرفه ای در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته داریم به کارشناسی پیوسته تبدیل شود و داوطلبان کنکور سراسری در رشته های فنی و حرفه ای در این رشته ها پذیرش شوند بلکه برای آنها کنکور جداگانه برگزار می شود.

بنابراین در حالیکه دانش آموزان با تغییر نظام آموزش و پرورش سرگردان هستند دانش آموزان فنی و حرفه ای برای ورود به دانشگاه در سال آینده بلاتکلیف هستند و هر روز تصمیم جدیدی برای آنها گرفته می شود.

منبع  

http://khabaronline.ir/detail/193137/society/education


نوشته شده در بیست و پنجم دی 1390 توسط ابوالقاسم مستقيمي

سه ساله شدن دوره آموزشی هنرستان‌ها‌ از سال 95

جزئیات تغییرات آموزش‌های هنرستانی در نظام جدید آموزشی اعلام شد

ایجاد گروه آزمایشی جدید در کنکور




 

90/10/12

 

مدیرکل آموزش متوسطه فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش از 3 ساله شدن دوره آموزشی هنرستان‌ها از سال 95 خبر داد و گفت: با تغییر نظام آموزش و پرورش، دانش‌آموزان هنرستانی امکان تجربه روش‌های جدیدی را برای ورود به دانشگاه خواهند داشت.

بقیه مطالب را در ادامه مطلب بخوانید



ادامه مطلب
نوشته شده در چهاردهم دی 1390 توسط ابوالقاسم مستقيمي

اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور درباره هنرجويان سال سوم فني و حرفه اي و كاردانش نظام جديد آموزش متوسطه

تاريخ درج خبر 26/04/89

براساس هماهنگي هاي بعمل آمده بين وزراي محترم علوم، تحقيقات و فناوري و آموزش و پرورش، فارغ التحصيلان فني و حرفه اي و كاردانش نظام جديد آموزش متوسطه از سال 1390 مجاز به شركت در آزمونهاي سراسري ورودي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي بوده و در صورت قبولي با تمهيد مقدمات لازم مجاز به ادامه تحصيل در رشته قبولي در دانشگاههاي كشور خواهند بود. ضمنا در صورت نياز براي اين دسته از عزيزان آزمون جداگانه اي نيز در نظر گرفته خواهد شد.

 

    

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور 


نوشته شده در سی ام مهر 1390 توسط ابوالقاسم مستقيمي

لزوم تجديد نظر در آموزش فني و حرفه اي و كاردانش

نوشته:ابوالقاسم مستقيمي

متأسفانه ديدگاه حاكم بر برنامه ريزان آموزشي كشور ديدگاه رجحان  تحصسلات نظري بر فني و حرفه اي و كاردانش است هر چند كه در صحبت هايشان اين اولويت را به شاخه فني و حرفه اي و كاردانش مي دهند ولي عملاٌ برنامه هايشان ، گفته هايشان را نقص مي كند.

شاهد مثال اينكه اخيراً دوره پيش دانشگاهي منحل اعلام مي شود و تحصيلات متوسطه در شاخه نظري از 3 سال به 4 سال افزايش مي يابد اما تحصيلات متوسطه در شاخه هاي فني و حرفه اي و كاردانش همان 3 سال باقي مي ماند يعني عملا آموزش در شاخه نظري بيشتر و عميق تر است و ديپلم هاي نظري اصطلاحاٌ با سواد تر از ديپلم هاي فني و كاردانش هستند .

مقايسه آموزشهاي فني و حرفه اي در نظام قديم و جديد آموزشي بقيه مقاله رادر ادامه مطلب بخوانيد



ادامه مطلب
نوشته شده در بیست و نهم مهر 1390 توسط ابوالقاسم مستقيمي

رشته صنايع فلزي 

پس از کشف فلز توسط بشر ، نقش این عنصر آنقدر شگفت انگیز شد که به نام صنعتی مهم و کا ربردی زندگی بشر را متحول ساخت و آنقدر پیشرفت نمود که از نام یک صنعت به صنایع فلزی تغییر نام داد . 
قالب های مختلفی که می توان از فلز ساخت کار برد های این صنعت را گسترش داده و این رشته ها فراهم نماید ،آنچه نباید از نظر دور بماند رقابت صنایع پلاستیکی است که به علت ارزانی و سبکی و آراستگی خود جای خود را در جوامع صنعتی باز نموده است . 
هنر جویان این رشته میتوانند محاسبات فنی ، رسم فنی ، تکنولوژی جوشکاری اعم از قوس الکتریکی ، مقاومتی و شعله گاز، تکنولوژی و کارگاه تغییر شکل نیم ساخته ها ، متالورژی عمومی و شناخت مواد صنعتی ، اجزاء ماشین برش و تغییر شکل نیم ساخته های فلزی ، ورق کاری را انجام دهند . بقيه مقاله را در ادامه مطلب بخوانيد 



ادامه مطلب
نوشته شده در بیست و ششم آبان 1389 توسط ابوالقاسم مستقيمي
  رشته موسيقي

تناسب روح آدمی برای پذیرش سخن، حسن سلوک و رفتار، همراهی نظم و نثر، شعر و ادبیات یا سایر فعالیت های اجتماعی، هنری و فرهنگی با موسیقی آنقدر موزون و هماهنگ است که گوئی اگر انسان نبود موسیقی خلق نمی شد. 
موسیقی لطافت خود را وامدار ابزارالات برقی و پیشرفته نمیداند صدای موزون و هم آهنگ پرندگان و ریزش و خروش آب رودخانه ها و موج دریاها و بسیاری از عناصر طبیعی بسیاربسیار در این زمینه تاثیر گذار بوده است . 
دراین رشته ذوق هنری وجوهره وجودی انسان ها می تواند حرف اول را بزند و در هنرستان در سه گرایش نوازندگی ساز ایرانی، مبانی آهنگ سازی و نوازندگی ساز جهانی می توانید به عنوان هنرجو پدیرفته شوید. هنرجویان در طی دوران تحصیل با مبانی فیزیک صوت و آزمایشگاه، مبانی نظری و ساختارموسیقی ایرانی، تاریخ و ساختارموسیقی جهانی، سازشناسی ایران و جهان، هماهنگی عمومی و تخصصی، همراهی سازبا آواز ایرانی سرایش و تربیت شنوائی، پیانو عمومی- ساز دوم، آواز گروهی گروه نوازی. ارکستر موسیقی ملی/ جهانی، سازتخصصی ایرانی/ جهانی و آشنائی با شعر آشنا می شوند.

يك نكته مهم : چون دروس تخصصي رشته موسيقي از سوم راهنمايي و سال اول دبيرستان شروع مي شود لذا داوطلبان بايد از سال اول و گاها از اول راهنمايي راهنمايي به اين رشته وارد شوند و تعداد هنرستانهاي اين رشته محدود است   

بقيه مطلب را در ادامه مطلب بخوانيد



ادامه مطلب
نوشته شده در بیست و سوم مهر 1389 توسط ابوالقاسم مستقيمي

رشته طراحی و دوخت

گاهی اوقات وقتی انسان به اسم رشته ای فکر می کند مطلب را بسیارساده می انگارد و مانند خیاطی، یاد نخ و سوزن و مقداری پارچه که پوشش را برای انسان به ارمغان می آورد. 
اما هنگامی که به صفت پوشاک فکر می کنید یا به انواع مدهای روز ایران و جهان می اندیشید ویا زمانی که رنگ ها و طرح های متفاوت را به دقت بررسی می کنید متوجه پیچیدگی های تولید و بازاریابی و رقابت سنگین کشورها می شوید. 
شرایط اقلیم، اقتصادی، فرهنگی و آداب و رسوم اجتماعی تنوع لباس ها را در یک کشور آنچنان پیچده نموده که بررسی پوشاک و پوشش یک کشور مانند یک پروژه عظیم است. 
تاثیرات فرهنگی لباس، نگاه اجتماعی مردمان یک کشور به طرح لباس و بحث مد و مدگرایی جزء اساسی ترین مطالب این صفت است. 
هنر با ارزش طراحی و دوخت لباس با جلوه گری جنبه های گوناگون هنری می تواند در سطوح وسیع اقتصادی خودنمائی کند. 
مبانی هنرهای تجسمی، اصول طراحی لباس و آناتومی بدن انسان، برش و دوخت لباس زنانه و کودک و تزئین اتاق خواب کودک، الیاف نساجی، رنگ شناسی تخصصی لباس، روش های تولید لباس( سری دوزی از مواردی است که هنرجویان در طی تحصیل با آن آشنا می شوند)

 يك اشتباه بزرگ بيشر معتقدند كه اين رشته مخصوص خانم هاست و هنرستان هاي پسرانه فاقد اين رشته هستند در صورتيكه بخش عظيمي از نيروي كار را در اين شغل مردان تشكيل مي دهند پس چه خوب است كه اين رشته در هنرستان هاي پسرانه نيز تاسيس شود بقيه مطالب را در ادامه مطلب بخوانيد 



ادامه مطلب
نوشته شده در هفتم مهر 1389 توسط ابوالقاسم مستقيمي
 رشته گرافيك

توسعه رشته گرافیک زمانی شکل گرفت که عصر صنعتی شدن و تولید انبوه کالای صنعتی و غیر صنعتی آغاز شد و برای معرفی انبوه کالاها نیاز به تبلیغ پیدا شد تا مشتری در انتخاب خود دچار سردرگمی نشود. طبیعی است که برای عموم مردم تبلیغ کردن نیازمند زبان مشترکی بود که از تلفیق خطوط، رنگ ها و علامت هایی باشد که تصویر شکل گرفته بتواند خواسته تولید کننده محصول را برآورده سازد. 
گرافیک پیچیدگی های خاص خود را دارد و تابع سلیقه های متفاوت و نگاه های گوناگون است. رنگ ها معانی خاص خود را دارند و خطوط تعابیر خاص خودشان را، یک گرافیک می تواند در مورد تمامی ابعاد زندگی از طریق ارائه تصویر با مخاطبان خود صحبت کند ناگفته نماند که ارتباطات تصویری با پیشرفت و توسعه تکنولوژی از طریق امکانات متنوعی که در دنیا ایجاد گردیده در امر پیام رسانی و انتقال مفاهیم موثر واقع شده است. 
در طی تحصیل شما با مبانی هنر های تجسمی، طراحی، پایه و اصول صفحه آرایی، رنگ شناسی، مبانی تصویرسازی، خط در گرافیک، خوشنویسی، چاپ دستی و عکاسی آشنا می شوید. 

 بقيه مطالب را در ادامه مطلب بخوانيد



ادامه مطلب
نوشته شده در دوم مهر 1389 توسط ابوالقاسم مستقيمي
سينما 

سینما یا همان هنر هفتم هنری است مبتنی بر ضبط تصویر حوادث با ترکیب خاص و عرضه ی توأم با صدا که با طرح مفاهیم بسیار متنوع، تجلی ویژه ای در عرصه هنر داشته و در میان خواص و علائم نقش اثر گذاری را بازی می کند. 
صنعتی که سینما در دنیا بپا کرده است در هر کشوری متفاوت است. 
رشته سینما با همه جوانیش تحربه ای موفق و سترگ را در دسترس جویندگان نام و نشانی خود گذاشته است. شما که تمایل به ادامه تحصیل در این رشته را دارید در این رشته با اصول طراحی و مبانی هنرهای تجسمی، موسیقی، عکاسی، تحولات سینمای ایران و جهان، تاریخ هنر ایران و جهان، نقد و تحلیل فیلم، نوشتن فیلمنامه و مراحل ساخت و تولید فیلم، کار در کارگاه مبانی زیبا شناسی و درک تصویر، کار در کارگاه نگارش، کار در کارگاه فنی سینما، آشنا می شوید و البته جستجو، پشتکار، کلاس های متعدد، تماشای فیلم و خواندن و دیدن نقدهای سینمایی یکی از راه های ارزشمند در آشنائی بیشتر با این فن و صنعت است. دنباله مطلب را در ادامه مطلب بخوانيد



ادامه مطلب
نوشته شده در بیست و ششم شهریور 1389 توسط ابوالقاسم مستقيمي

  نقشه کشی معماری 

 

 در رشته نقشه کشی معماری شما می توانید با مبانی هنرهای تجسمی، ترسیم فنی و نقشه کشی طراحی و درک تصاویر، حجم و ماکت سازی، متره و برآورد، کاربرد رایانه در نقشه کشی مبانی طراحی معماری، بناهای تاریخی، مواد و مصالح ساختمانی، نقشه برداری و ترازیابی با دوربین های نیوز آشنا می شوید اما برای درک بهتر با سبک و شیوه های معماری اسلامی ایران و جهان و بناهای تاریخی سایر ملل نیاز به مطالعه بصورت جدی وجود دارد که علاقمندان به این رشته ها باید جدای از مطالعه سفرهای درون کشوری نیز به مراکزی که مهد معماری اسلامی است مانند استان یزد، استان اصفهان، استان فارس نیز داشته باشند. 



ادامه مطلب
نوشته شده در چهاردهم شهریور 1389 توسط ابوالقاسم مستقيمي

رشته  تأسيسات 

 

در دنياي امروز تأمين آسايش بشر يکي از هدفهاي اصلي بوده و سعي شده است با استفاده و به کارگيري تأسيسات مکانيکي، در طراحي و اجراي ساختمان سازي اين امر مهم پي گيري شود. لذا فراگيري و شناخت علم تأسيسات مکانيکي براي کليه دست اندرکاران تأسيسات ساختماني يکي از مباحث مهم و ضروري محسوب  مي گردد . تاسیسات از رشته هایی است که عمومیت آن بسیار گسترش یافته اگر بخواهیم راحت صحبت کنیم نقش تاسیسات همان نقش عوامل پشت صحنه را در یک فیلم سینمائی بازی می کند . وقتی اتاق ها را گرم و لامپ های آن را روشن می بینیم به راحتی نمی توان ذهن را به سمت تاسیسات گرمائی آن ساختمان یا نیروگاه های عظیم که لامپ ها را برای ما روشن می کند حرکت داد . برای این رشته به یک ساختمان اشاره می کنیم که با توجه به ساخت ساختمان ، تعداد اتاق ها ، ساختمان های کناری یا باز بودن محیط اطراف ساختمان ، تعداد طبقات و عوامل دیگر می تواند طراحی شود




ادامه مطلب
نوشته شده در دوازدهم شهریور 1389 توسط ابوالقاسم مستقيمي

• رشته نقشه کشی عمومی: 

 نقشه کشی، علمی است که در سطح بين المللی به زبان زنده و گويای صنعت مشهور است و به انحاء مختلف در فرايندهای توليدی و صنعتی نقش مهمی ايفا نموده و يکی از نشانه های رشد صنعتی سالانه هر کشوری، حجم نقشه های ترسيمی آن است. در اين رشته می توان با برخورداری از علوم پايه، تجسم اجسام، خلاقيت، نوآوری، ياری تکنولوژی و با الهام از هنر نقشه کشی به طراحی قطعات مختلف صنعتی دست يافت. هنرجويان اين رشته در طی دوران تحصيل با نقشه کشی صنعتی، هندسه ترسيمی، محاسبات فنی، آزمايشگاه اندازه گيری دقيق، نقشه کشی به کمک کامپيوتر، جوشکاری طراحی قطعات صنعتی و کار با ماشينهای تراش، فرز و صفحه تراش به منظور ساخت قطعات و... آشنا می شوند. 



ادامه مطلب
نوشته شده در پنجم شهریور 1389 توسط ابوالقاسم مستقيمي
رشته ساخت و توليد:  

در گستره صنعت، ساخت و توليد به معنی تبديل مواد خام به محصولات قابل استفاده است. که اين عمل مستلزم سازماندهی طرح محصول، مواد اوليه، ابزار و تجهيزات مورد نياز، افراد ماهر و گروه مديريت در هر سيستم مولد است. فرايندهای مورد استفاده در تبديل مواد اوليه به محصولات قابل استفاده را می توان به فرايندهای برش کاری، شکل دادن، مونتاژکاری، و پرداخت کاری تقسيم بندی کرد. امروزه در ساخت و توليد قطعات مختلف صنعتی با بهره گيری از ماشين آلات مجهز به نرم افزارهای پيشرفته، خدمات ارزنده ای به جوامع بشری عرضه می گردد. هنرجويان اين رشته در طی دوران تحصيل با محاسبات فنی، رسم فنی، طراحی قطعات مختلف صنعتی، آزمايشگاه اندازه گيری دقيق، جوشکاری و ريخته گری قطعات صنعتی، ساخت قطعات به وسيله ماشينهای تراش، فرز و صفحه تراش آشنا می شوند. در ضمن زمينه های شغلی رشته مذکور عبارت است از: _ سرپرستی آزمايشگاه اندازه گيری دقيق _ کارگاههای تراشکاری _ کارگاههای فرزکاری _ کارگاههای ابزار تيزکنی _ کارگاههای چرخ دنده تراشی با ماشينهای مخصوص _ سرپرستی کارگاههای تراشکاری، فرزکاری، برشکاری و... _ اپراتوری ماشينهای اتوماتيک، فرم تراشی و سری تراشی _ کارگاههای سنگ زنی و پرداخت سطوح تخت و گرد _ و...



ادامه مطلب
نوشته شده در سی ام مرداد 1389 توسط ابوالقاسم مستقيمي

• رشته ساختمان:

 مسکن و سرپناه يکی از اساسی ترين نيازهای انسان در هر برهه از زمان بوده است، بطوريکه آرامش و امنيت افراد جامعه را تأمين نموده و او را از اثرات مخرب ناشی از عوامل طبيعی، جانوران وحشی و... در امان نگه می دارد. عمران، آبادی و توسعه، ارمغان مغزها و دستهای توانای برنامه ريزان و مجريان پرتلاش هر کشوری است. امروزه پيشرفت تکنولوژی و کاربرد روزافزون انواع و اقسام مصالح ساختمانی و فنون جديد عمليات اجرايي، صنعت ساختمان سازی را دگرگون و پيچيده نموده و به اين رشته اهميت ويژه ای بخشيده است. هنرجويان اين رشته در طی دوران تحصيل با عمليات اجرايي ساختمان سازی، محاسبات فنی و نقشه کشی ساختمان، مواد و مصالح ساختمان، ايستايي ساختمان، فن آوری ساختمانهای اسکلت فلزی، فن آوری ساختمانهای بتونی، قالب بندی و آرماتوربندی، کار با دوربينهای نقشه برداری (تئودوليت و نيوُو) و... آشنا مي شوند. در ضمن زمينه های شغلی رشته مذکور عبارت است از: _ نقشه برداری عمومی ساختمان _ آرماتوربند و قالب بند _ دفاتر فنی مهندسين مشاور ساختمان _ سرپرست آزمايشگاه بتن _ تعميرکار دوربين های نقشه برداری _ طراح قطعات بتنی پيش ساخته _ ماکت ساز ساختمان _ نقشه کش ساختمان _ سرپرست کارگاه عمليات اجرايي ساختمان _ و...

             

 


 صنعت و بازار کار

زمینه شغلی رشته مذکور عبارت است از : 

نقشه برداری عمومی ساختمان

آرماتوربند و قالب بند

دفاتر فنی مهندسین مشاور ساختمان

سرپرست آزمایشگاه بتن

تعمیر کار دوربین های نقشه برداری

طراح قطعات بتنی پیش ساخته

ماکت ساز ساختمان

نقشه کش ساختمان

سرپرست کارگاه عملیات اجرایی ساختمان و ....

بازار کار: ادارات راه ،شهرداری ها،وزارت نیرو ،وزارت نفت، آموزش و پرورش ،شرکت های ساختمانی و راه سازی و سد سازی  ، و تاسیس شرکتهای ساختمانی در بخش خصوصی  مشغول به کار شوند

آينده علمي اين رشته :هنر جويان اين رشته مي توانند در دوره هاي كارداني آموزشکده های فنی دولتی و دانشگاه آزاد و دانشگاه های علمی کاربردی  –و دوره های كارشنـــــاســي گرایشهای مختلف ساختمان دانشگاههای ایران و كارشناسي ارشد و دكترا در دانشــگا ههاي داخل و خارج كشور به ادامه تحصيل بپردازند.



نوشته شده در نوزدهم مرداد 1389 توسط ابوالقاسم مستقيمي

 رشته الکترونیک 

   

رشته الكترونیك یكی از رشته‌های صنعتی مادر محسوب می‌شود و تمام علوم و فنون موجود به نحوی با این علم پیوند خورده‌اند به نحوی كه از وسایل روزمره زندگی تا پیچیده‌ترین فن‌آوری‌های فضایی حضور این علم به وضوح قابل مشاهده است. بی‌شك برای یافتن جایگاه مناسب این علم در كشورمان بایست مبانی آموزش این رشته با استحكام و براساس برنامه‌ریزی علمی پایه‌گذاری شود رشته الكترونیك در هنرستانها از اساسی‌ترین و نقطه‌ شروع مناسب برای فراگیری این علم محسوب می‌شود. 

 
 



ادامه مطلب
نوشته شده در بیست و هشتم تیر 1389 توسط ابوالقاسم مستقيمي

رشته الکتروتکنیک شاخه فنی و حرفه ای

  مقدمه 

بقاء و حیات توسعه ی پایدار اقتصادی هر جامعه ای به میزان مولفه های انرژی آن کشور بستگی دارد ، بطوری که شروع و ادامه فعالیت هر واحد صنعتی ، تولیدی ، خدماتی و اقتصادی بدون استفاده از این انرژی میسر نیست . هنر جویان این رشته در طی دوران تحصیل با مبانی برق ، اصول اندازه گیری الکتریکی، سیم کشی ساختمان، برق صنعتی، ماشین های الکتریکی Ac وDC، مدارهای الکتریکی، طراحی و ساخت ترانسفورماتورهای فشار ضعیف، سیم پیچی انواع موتورهای التریکی ، تعمیر لوازم برق خانگی آشنا می شوند. 

درسهای رشته الکتروتکنیک 

 بازار کار و مشاغل آینده

  زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از : 

·سيم کشي ساختمان (مسكوني، تجاري و صنعتي)

· سيم پيچي ترانسفورماتورهاي فشار ضعيف

· نقشه کشي مدارات الکتريکي

· تعمير و نگهداري ماشينها و سيستم هاي الكتريكي

· سيم پيچي استاتور ماشينهاي الکتريکي

· سرويس و تعمير وسايل خانگي الکتريکي

· نصب و راه اندازي سيستم برق و فرمان ماشين آلات صنعتي

· مونتاژ، نصب و راه اندازي تابلوهاي توزيع برق و فرمان الکتريکي

· و...

بازار کار: ادارات برق ،نیروگا هها ، کارخانجات صنعتی دولتی و بخش خصوصی،     شرکتهای پیمانکاری ، مغاز ه های  داخل شهر و روستا ، کارگاههای صنعتی .... پذیرای فارغ التحصیلان این رشته در هر مقطعی هستند  

آينده علمي اين رشته :هنر جويان اين رشته مي توانند در دوره هاي كارداني آموزشکده های فنی دولتی و دانشگاه آزاد و دانشگاه های علمی کاربردی  –و دوره های كارشنـــــاســي گرایشهای برق  دانشگاههای ایران و كارشناسي ارشد و دكترا در دانشــگا ههاي داخل و خارج كشور به ادامه تحصيل بپردازند.




نوشته شده در بیست و چهارم تیر 1389 توسط ابوالقاسم مستقيمي

  نقشه برداری

مقدمه

گر بخواهیم در مورد کلمه نقشه به یک مفهوم و بیان عامیانه اما دقیق اشاره کنیم می توانیم این بیان را داشته باشیم که در همیشه تاریخ نقشه انسان ها را به تدبیر و تدبر و فکر عمیق دعوت نموده و قبل از هزینه کردن، حرکت کردن و جابجائی انسان را متوجه بررسی نمودن ابعاد مختلف کارش نموده است. نقشی که نقشه بازی می کند از جهت کاهش هزینه ها، بررسی همه جانبه، عدم اتلاف وقت، کاهش خطا و اشتباه، نقش برجسته و ویژه ای است. 
حال بپردازیم به رشته نقشه برداری، نقشه برداری علمی است که ریاضی عملی را با فنون اندازه گیری و هنر ترسیم توأم نموده و بوسیله آن قطعاتی از سطح زمین را با کلیه عوارض آن درروی صفحه افقی نمایش می دهد. 
نیاز بشر به بهره مندی از منابع زیرزمینی، زمینی، دریایی و هوایی سبب شده تا برای استفاده کامل از این منابع و جلوگیری از هزینه به توسعه علم نقشه برداری بپردازد و نیاز که مادر اختراع است، موجب پیشرفت این رشته شده است. 
اکنون به جایی رسیده ایم که انجام هر نوع فعالیت در زمینه های عمرانی، اقتصادی، کشاورزی و نظامی از قبیل احداث سدها، کانال ها، راه ها، نیروگاههای برق، عملیات نظامی وغیره بی نیاز از علوم نقشه برداری نیست. 
عناوین دروس و مطالبی که دراین رشته مورد مطالعه قرار می گیرد عبارتند از محاسبات فنی مبانی و عملیات نقشه برداری، ترازیابی، برداشت نقشه، روش های تعیین موقعیت عملیات مساحی، فتوگرامتری مقدماتی، کاربرد رایانه در نقشه برداری و کار با استرئوسکوپ و کار با دستگاه GPS برای تعیین موقعیت ماهواره ای دوربین های نقشه برداری( توتال استیشن، دیستومات دیجیتال، تئودولیت وینوژ) 

آشنايي با نقشه برداري و کاداستر (CADASTR

نقشه برداري يکي از قديمي ترين تکنيک هاي مورد استفاده بشر بوده و از آن براي تعيين حدود اراضي استفاده مي کرده اند. اما با پيشرفت آباديها و بالا رفتن ارزش زمينهاي شهرها و مزارع، اهميت نقشه برداري بيشتر نمود پيدا مي کند، بطوريکه در حال حاضر ارزش بالاي زمينها در شهرهاي بزرگ باعث شده است در تهيه حدود املاک دقت بالايي رابه کار ببرند و اين دقت بالا لازمه اش تهيه نقشه هاي بزرگ مقياس مي باشد، اين نوع نقشه برداري که باعث تهيه نقشه هاي بزرگ مقياس مي شود را نقشه برداري ثبتي يا کاداستر گويند.کاداستر: مجموعه دفاتر و اسنادي است که دلالت بر مساحت اراضي مزروعي و غير مزروعي و ابنيه و املاک و نقشه و حدود ترسيمي آنها در مناطق مختلف کشور مي کند و غرض از آن تعيين مالياتهاي اراضي بر حسب ارزش املاک و منافع آنهاست. يکي از اهداف کاداستر شهري تعيين نوع املاک براي ارزيابي مالياتهاي اراضي بر حسب ارزش آنها مي باشد. يکي از ديگر  مهمترين اهداف کاداستر شهري رفع دعاوي مربوط به املاک مي باشد که در اينصورت دادگاه مراتب را در اختيار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار مي دهد تا سازمان با اعزام نقشه بردار سرزمين و برداشت دقيق املاک حدود و موقعيت ملکها را مشخص نمايد تا از اين طريق به دعواي طرفين خاتمه داده شود.ديگر هدف کاداستر تهيه نقشه هاي دقيق با حدود دقيق براي صدور سند مالکيت مي باشد. براي ارتقا از اين مرحله به سيستمي کارآمد و جامع که شامل زير سيستم هاي متعدد و متفاوت نيز باشد. خودکاري (اتوماسيون) يک اصل است.سيستم اطلاعات زمين ابزاري است براي تصميم گيري هاي قانوني مديريتي و اقتصادي و کمکي که براي برنامه ريزي و توسعه از يک سو شامل يک پايگاه داده ها حاوي اطلاعات فيزيکي فضايي و زمين- مرجع براي يک ناحيه مشخص مي شود و از سوي ديگر تکنيک هاي جمع آوري، به هنگام سازي، پردازش و توزيع قانونمند داده ها را در بر مي گيرد.براي انجام کاداستر از سيستمها و تکنيکهاي چون GPS (سيستم نقاط جغرافيايي)، GIS (سيستم اطلاعات جغرافيائي)،  فتوگرامتري (تبديل تصاوير ماهواره  اي و عکسهاي هوائي به نقشه) و غيره استفاده مي شود

 درسهای رشته

رديفنام درسنظريعملي
1آمادگی دفاعی20
2ادبیات فارسی (2)20
3تربیت بدنی (2)01
4تعلیمات دینی و قرآن (2)30
5جغرافیای عمومی و استان30
6ریاضی (2)40
7زبان خارجه (2)20
8زبان فارسی (2)20
9عربی (1/2)10
10عملیات مساحی02
11مبانی نقشه برداری21
12مبانی کاربرد رایانه11
13مساحی20
14هندسه (نقشه برداری)20
15کارگاه محاسبه و ترسیم (1)12
رديفنام درسنظريعملي
1تاریخ معاصر ایران20
2تربیت بدنی (3)01
3تعلیمات دینی و قرآن (3)30
4روش های تعیین موقعیت20
5ریاضی (3)11
6عربی (2/2)10
7عملیات نقشه برداری عمومی02
8فتوگرامتری مقدماتی21
9نقشه برداری عمومی40
10کارآموزی02
11کاربرد رایانه در نقشه برداری22
12کارگاه محاسبه و ترسیم (2)12
13کنترل و تنظیم دستگاه های نقشه برداری21

 بازار کار

مینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از : 
نقشه بردار هوایی و زمینی و تهیه نقشه 
سرپرست کارگاه نقشه برداری 
تعمیر کار دوربینهای نقشه برداری 
دفاتر فنی مهندسین مشاور و طراح
مترور 
محاسبات حجم عملیات خاکی
تهیه نقشه های توپوگرافی شهری و مناطق وسیع
کار با دوربین های نقشه برداری دیجیتالی و مکانیکی 
تهیه پروفیل های طولی و عرضی و محاسبه حجم عملیات خاکی مسیر
پیاده کردن پلان شهرک ها ، پارکها و ساختمانها از نظر مسطحاتی و ارتفاعی
و ..... 

منبع:reshteha.roshd.ir

www.ebtekarnews.com



نوشته شده در بیست و چهارم تیر 1389 توسط ابوالقاسم مستقيمي
    تربیت بدنی

مقدمه

روش زندگی در جهان بطور کلی تغییر نموده و تحرک و پویایی به ایستایی تبدیل شده است، تغذیه روش نامناسب پیدا کرده و سوخت و ساز بدن دچار نقصان شده و این رویه حتی در کشورهای جهان سوم نیز شکل جدی به خود گرفته پشت میزنشینی، و ساعت های متوالی کار با کامپیوتر و نابودی و آلودگی زیستگاه های طبیعی، انسانها را با تهدید جدی روبرو کرده و ذهن و روحی خسته و درمانده را برای او به ارمغان آورده است حتی سرگرمی ها او نیز کمتر نشانه ای از تحرک و پویایی دارد. 
و این در حالی است که موج بیماری کودکان و نوجوانان را نیز در برگرفته و با توجه به این وضعیت است که رشته تربیت بدنی و علوم ورزش اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. تاثیر مثبت فعالیت های بدنی و حرکات ورزشی می تواند آرامش عصبی- روانی انسان را تامین کند، بدن او را تقویت کند و از پیامدهای ویرانگر و زیانبار استرس ها کاسته و جامعه را بسوی اعتدال و شادابی نسبی رهنمون نماید. 
هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با آمادگی جسمانی، آناتومی، روانشناسی عمومی، تغذیه و بهداشت مواد غذایی، فیزیولوژی، تاسیسات و اماکن ورزشی، آزمونهای ورزشی آشنا شده و در تمرینات عملی ورزش های فوتبال، والیبال، ژیمناستیک، بدمینتون، شنا شرکت می کنند. 

درسهای رشته

رديفنام درسنظريعملي
1آمادگی جسمانی01
2آمادگی دفاعی20
3آناتومی11
4ادبیات فارسی (2)20
5ایمنی و کمک های نخستین11
6تعلیمات دینی و قرآن (2)30
7جغرافیای عمومی و استان30
8روانشناسی عمومی20
9ریاضی (2)40
10زبان خارجه (2)20
11زبان فارسی (2)20
12ژیمناستیک (1)02
13شنا (1)02
14عربی (1/2)10
15فوتبال پسران / بدمینتون (دختران)20
16والیبال (1)02
رديفنام درسنظريعملي
1آزمون های ورزشی11
2بستکبال (1)02
3تاریخ معاصر ایران20
4تعلیمات دینی و قرآن (3)30
5تغذیه و بهداشت مواد غذایی20
6تنیس روی میز (1)02
7جدول مسابقات ورزشی10
8دوو میدانی (1)02
9زبان تخصصی20
10شناخت تاسیسات و اماکن ورزشی20
11عربی (2/2)10
12فیزیولوژی (1)40
13مبانی کاربرد رایانه11
14هندبال (1)02
15کارآموزی02
16کشتی پسران / تیراندازی دختران01
بازار کار

زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از : 
داوری مسابقات ورزشی
سرپرست تیم های ورزشی
سرپرستی اماکن و تاسیسات ورزشی
سرپرست میادین ورزشی
مربیگری و کمک مربیگری رشته های مختلف ورزشی
و ... 

 منبع:reshteha.roshd.ir/


نوشته شده در هجدهم تیر 1389 توسط ابوالقاسم مستقيمي
                                    

 

                      آشنايي با رشته هاي

                هنرستان فني

      طالقاني تربت حيدريه

         

تهيه ‌كننده: دفتر مشاوره هنرستان طالقاني

 

  تدوين: ابوالقاسم مستقيمي

 

                                

                  



ادامه مطلب
نوشته شده در بیست و هشتم فروردین 1389 توسط ابوالقاسم مستقيمي
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
قالب وبلاگ